• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Cabbage

8 juni, 2020 av Emma Lämna en kommentar

Det har inte gått någon större nöd på Joram under karantänen. Medan många fått avstå sånt de normalt tycker om att göra har han kunnat ägna större delen av dagarna åt det han älskar mest.

Odling.

Joram (i grå tröja) har många projekt igång. Ett av dem är vitkål som han odlar på en bit mark han får låna av grannen. Här får han hjälp med arbetet av Ivan.

Sorterat under: Osorterat

Får inte blunda

1 juni, 2020 av Emma 1 kommentar

Sommaren äntligen här och när Isaac tog ett kvällsdopp igår kändes livet så hoppfullt. För en kort stund glömde jag bort allt elände som pågår.

Men viktigt att inte göra det. Pandemin härjar fortfarande, orättvisorna likaså.

Förfärad över videon när George Floyd långsamt mördas av de som egentligen ska skydda. Äcklad över Trump och hans uttalande när människor protesterar.

Fast inte förvånad…

Att leva med Alex och Isaac har fått mig att se saker jag tidigare missade eller kanske valde att förtränga. Det handlar inte nödvändigtvis om polisbrutalitet eller grova fysiska övergrepp utan om situationer i vardagen där det blir så oerhört tydligt att vi lever under olika förutsättningar. Som varför Alex ständigt blir stoppad i så kallade ”random security checks” när vi reser till exempel, men inte jag.

Det är ingen slump.

Så viktigt att vi ser dessa strukturer. Och försöker bryta dem.

14.5 grader var det i vattnet förresten men det stoppade inte denna badtokige kille.

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Fotboll i trädgården

28 maj, 2020 av Emma Lämna en kommentar

Vår gräsmatta har mått bättre, men vilken himla tur att vi har en nu när det är förbjudet att gå till fotbollsplanen.

Allt spel sliter förstås…
Men vad gör det… Så glada att de kan lira fotboll och hålla igång trots karantän.

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Träslöjd?

21 maj, 2020 av Emma Lämna en kommentar

Trodde först de täljde träfigurer men fick sen förtydligat att det var cassavarot…

…. som sen friterades i het olja och toppades med salt innan de snabbt åts upp.

Mums!

Cassavarot är populärt i Uganda
Men den är väldigt känslig. Får inte utsättas för ljus eller värme under längre tid. De lokala försäljarna, oftast fattiga kvinnor, saknar kylskåp hemma. För att hålla dem fräscha gräver de därför ner dem i marken så att de inte förstörs.
Efter skalning är de ännu mer känsliga och måste tillagas direkt.
Ser ut som att Diara tycker det smakar bra.

Sorterat under: Osorterat

Sorgligt besked

16 maj, 2020 av Emma 1 kommentar

Igår fick vi väldigt ledsamma nyheter från Uganda.

Roberts mamma har tyvärr gått bort.

Hon har varit kroniskt sjuk under många år och flera gånger varit illa däran men återhämtat sig. Den här gången orkade tyvärr inte kroppen.

Dessvärre är det också så att han inte kommer att kunna ta farväl av henne ordentligt eftersom hon bodde i ett annat distrikt och det är förbjudet att resa någonstans just nu p.g.a. Corona. Vi har varit i kontakt med myndigheterna för att se om undantag kan göras men det tycks vara omöjligt.

Så sorgligt alltihop.

Vi kan inte göra annat än att försöka stötta Robert så gott det går och så fort restriktionerna hävs kommer vi naturligtvis se till att han får åka och träffa sina släktingar och platsen där mamman begravs.

Roberts mamma kom och hälsade på honom för två månader sen. Ingen av dem visste att det var sista gången de skulle ses. Usch så sorgligt.

Sorterat under: Osorterat

En dag i taget…

11 maj, 2020 av Emma Lämna en kommentar

President Museveni har lättat något på restriktionerna i Uganda. Butiker får hålla öppet, restauranger likaså men bara för take-away och folk får vistas ute igen under förutsättning att de bär munskydd.

Många trodde att skolorna skulle dra igång igen men de hålls stängda i minst två veckor till. Det gäller även kyrkor, moskéer och all form av kollektivtrafik.

Tråkigt förstås med dessa begränsningar men det är bara att acceptera och ta en dag i taget. Jag tycker våra ungdomar är bra på det och hanterar situationen väldigt väl.

Det hjälper förstås att vi har mycket i huset att fördriva tiden med.

Vi har tur som har massa roliga spel och annat. Mölkky till exempel som Pias blivit en mästare på.

Sorterat under: Osorterat

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 19
  • Gå till sida 20
  • Gå till sida 21
  • Gå till sida 22
  • Gå till sida 23
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 58
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin