Inte nog med att hela landet stängts ner på grund av coronaviruset, vissa delar har också haft kraftiga skyfall på sistone. Kasese som ligger i västra Uganda har drabbats värst, med både översvämningar och jordskred till följd av regnet.


Inte nog med att hela landet stängts ner på grund av coronaviruset, vissa delar har också haft kraftiga skyfall på sistone. Kasese som ligger i västra Uganda har drabbats värst, med både översvämningar och jordskred till följd av regnet.


Alltid tråkigt att vara från Kabale och nu blir det ännu längre än beräknat, vi hade planer på att åka i sommar men det är ju inte att tänka på längre.
Påfrestande att inte veta när man kan ses, särskilt för Isaac och de yngre killarna som är så bra kompisar.
Han längtar så mycket efter att få leka med dem igen.

Karantän innebär inte att man slipper plugg…
…någon onlineundervisning kan inte skolorna erbjuda men de uppmanar sina elever att försöka fortsätta där de slutade och gå igenom anteckningar från terminen. Myndigheterna lägger också ut studieunderlag via media till hjälp.
Hos oss är det bestämt att förmiddagarna ska ägnas åt skolarbete. Svårt att få någon riktig ordning på det med så många elever i olika årskurser men de gör så gott de kan.
Tror alla kommer rusa tillbaka till skolan med glädje när de öppnar igen. Vi får hoppas att det inte dröjer alltför länge.

Igår annonserade Ugandas president Museveni att landet kommer hållas fortsatt nedstängt till den 5:e maj (och kanske ännu längre). Än så länge finns det bara drygt femtio bekräftat smittade och man vill förstås göra allt för att den siffran inte ska stiga.
Det betyder alltså att ytterligare tre veckors karantän väntar. Inget kul alls men det är bara att gilla läget och försöka fördriva tiden så gott det går.
Ulla har bestämt sig för att fixa lite hemma och när hon frågade om någon ville hjälpa henne sandpappra några möbler stod hela huset snabbt till hennes förfogande.


På grund av rådande restriktioner blev det tyvärr varken gudstjänst eller besök hos släkt och vänner men de ser ut att ha haft en fin påsk i Kabale ändå.
Härligt!









