• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Oväntat besök

17 december, 2017 av Emma Lämna en kommentar

Ni som följt bloggen länge minns kanske att vi i början fick mycket hjälp av en australisk organisation i Kabale. Bland annat fick vi sova där innan vi hittade vårt hus, de tipsade mig om Alex och Irene (som ju båda jobbat hos oss sen dess) och deras medarbetare Moses var ett stort stöd på många sätt.

För drygt fem år sedan flyttade Moses till USA och vi har bara haft sporadisk kontakt sen dess.

Men så häromdagen vaknade vi av att det bankade som tusan på vår dörr. Vem är det som kommer oanmäld tidigt på morgonen? Vi blev förstås oroliga att det hänt något med nåt av barnen eller våra kollegor.

Nejdå.

När Alex öppnar står istället Moses där och tjuter ”SURPRISE”!

Ja, det må jag säga att det var.

Fantastiskt kul att se honom igen och möjligtvis ännu roligare för honom att träffa alla grabbarna som ju var betydligt mindre sist de sågs.

Moses för sex år sedan. Tänk vad tiden går 

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Farligt vatten

16 december, 2017 av Emma Lämna en kommentar

Idag tillverkade några av grabbarna metspön och gick till en liten å bakom vårt hus för att försöka fånga mud fish.
En uppskattad och bra aktivitet en ledig lördagseftermiddag. Tyckte jag innan Alex avslöjade något som aldrig nämnts för mig tidigare. Nämligen att killarna en gång istället för en fisk fick upp en orm, varpå alla hade slängt sina spön och lagt benen på ryggen.
Ingen stor grej, menade han. 
Håller inte riktigt med och kanske hade det varit bättre om de lämnat mig lyckligt ovetande om detta.
Har nämligen en känsla av att det kan dröja innan det blir fiske nästa gång…

Miracle tycker om att meta mud fish…

…Bright också. Men, förrädiska vatten har jag förstått nu. Fy.

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Revanschsugna

14 december, 2017 av Emma Lämna en kommentar

I senaste turneringen tog de sig ända till final, där de till sin stora besvikelse förlorade.

En upprepning av det vill de undvika.

De må vara yngst av våra grabbar men definitivt de som tränar hårdast inför nästa upplaga av ETCP Kabale Youth Football Tournament.

Den 8 januari drar vi igång.

Miracle, Robert, Kevin, Jordan och resten av laget tränar nästan varje dag och ser fram emot turneringen.

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Gröna fingrar

13 december, 2017 av Emma Lämna en kommentar

Ulla hade med sig blomfröer från Finland som hon har sått med några av barnen.

De ska senare flyttas till blomkrukor som ska stå i vår trädgård. Och inte vilka krukor som helst, utan egentillverkade sådana. Under lovet har kommer nämligen en lokal krukmakare att hålla kurs i huset.

Det ser vi fram emot.

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Marks nya business

12 december, 2017 av Emma Lämna en kommentar

Många av våra ungdomar är väldigt kreativa och företagsamma. Och vi uppmuntrar och stöttar gärna när de har en ny idé de vill prova.

Senast i raden är Mark som tillsammans med en kompis ville börja tillverka och sälja Sim sim, som är små bollar gjorda av sesamfrön.

Ja, varför inte.

Mark fick ett lån till ingredienser för att komma igång (men fick använda våra grytor etc) och han har fått en bra start. Hela första omgången såldes snabbt och han har tagit emot beställningar från små butiker i stan på fler.

Roligt för honom!

Mark tillverkade fler Sim Sims igår d.v.s. små bollar bestående av sesamfrön och socker.

Sedan packade han dem i speciella plastpåsar han införskaffat som enkelt försluts med hjälp av eld. I hans fall ett stearinljus.

 Han har också fixat fina etiketter till sin produkt. Riktigt proffsigt.

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Burger night

10 december, 2017 av Emma Lämna en kommentar

Vi provade att göra hamburgare i våras med Dennis. Det blev lyckat men tog en väldig tid, särskilt att baka bröden. Därför har vi lite undvikit att göra det med ungdomarna.  Men så fann vi att de numera säljer bullar i stan som funkar och då kändes det genast genomförbart.

Det gick hem hos publiken kan jag säga.

Kul!

Dessutom bjöds det på musik i trädgården, högtalarna som hyrdes till Ullas nationaldagsfirande fungerade nämligen inte som de skulle då så vi hade några timmar kvar att utnyttja.

Och det passade ju utmärkt att göra idag.

En riktigt festlig söndag blev det!

Fullt ös i trädgården hela eftermiddagen och långt in på kvällen.

Grillat är godast…

…och gott blev det. Lite skeptiska var de först till att lägga kött i bröd men köpte snabbt konceptet och åt med god aptit.

Sorterat under: Fokus, Osorterat

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 32
  • Gå till sida 33
  • Gå till sida 34
  • Gå till sida 35
  • Gå till sida 36
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 42
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin