• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Träning med Kari och Julia

17 april, 2018 av Emma Lämna en kommentar

Kari är lika tokig i fotboll som våra ungdomar och det visade sig också hans dotter Julia vara. De tvekade inte en sekund att hänga med på en träning under sitt besök.

Kari, Julia och ungdomarna svidade om sen promenerade vi alla bort till fotbollsplanen.
Eftersom solen var på väg ner blev det inte så mycket träning, man beslutade sig istället för att lira och delade snabbt upp sig i två lag.
Den här unge herren, som egentligen är lite för liten för att spela med de stora, ville naturligtvis också vara med.
Richman och Kari spelade i samma lag
Och Julia, som tränat fotboll i tio år, visade alla var skåpet skulle stå. Inte minst vår kollega Alex.

Sorterat under: Fokus

Samosas

15 april, 2018 av Emma 3 kommentarer

När man vill ha något att käka snabbt här är ett populärt alternativ att köpa Samosas, dvs friterade degknyten med antingen kött- eller vegetarisk fyllning. En favorit hos väldigt många. Vi har flera gånger försökt oss på att göra egna men har aldrig (trots att vi sökt efter de bästa recepten på nätet) lyckats få dem att bli så bra som de som säljs i stan.

Den här gången beslutade vi oss för att ta hjälp av någon som verkligen kan och fann en ung kille med en egen liten samosa-business. Han ställde gärna upp och igår höll han kurs för oss i hur man bemästrar konsten att göra en riktigt bra samosa.

Och vilken konst sen – jösses. Inte märkligt att vi inte fått till det tidigare. Väldigt många moment och tekniker men otroligt roligt att lära sig av ett proffs och SÅ bra det blev till sist.

Det här är något jag vet att ungdomarna kommer vilja göra igen och igen och igen.

För att göra ugandiska samosas kokade man först nötkött som sedan finmaldes tillsammans med lök och morötter. Killen som hjälpte oss brukar göra det med en manuell köttkvarn men eftersom vi har en elektrisk sparade vi på krafterna och använde den istället.
Ett av de knepigaste momenten. Att få degen, bestående av mjöl, vatten och salt, att bli lövtunn. En fröjd att se hur experten jobbade. Knepet var tydligen att lägga många degplattor på varandra, med olja mellan varje lager, och sedan kavla dem.
Nästa trixiga moment, som vi inte har gjort när vi lagat samosas innan, var att steka de stora plattorna på ett specialjärn. På så sätt håller degen ihop och spricker inte när man sedan ska fylla den.
Fyllningen förbereddes. Först genom att fräsa morötterna och löken med lite salt…
…och sedan blanda i det malda köttet. Man hade ju kunnat slänga i mer kryddor och smaka upp blandningen lite mer men det är den här milda klassiska varianten som är mest poppis här.
Nästa steg var att sedan skära ut långa remsor från de stora plattorna.
Och sedan var det dags att lära sig hur man viker och fyller. Helt obegripligt när vi först såg hur vår lärare fick ihop en samosa på två sekunder men när han saktade ner tempot och visade steg för steg klarnade det.
Och vips hade vi lärt oss att göra samosas på riktigt. Efter de fyllts friterades de ett par minuter i het olja tills de blev gyllenbruna och fina.
Ett helt berg blev det, som ungdomarna festade på igår kväll.

 

 

Sorterat under: Fokus

Hejdå Ulla!

13 april, 2018 av Emma Lämna en kommentar

Som alltid den här tiden på året drar det ihop sig mot hemresa, det är naturligtvis jobbigt att bryta upp men vi är alla vana vid det här laget och vet att det är så det måste vara. Om två veckor är det dags för mig och Isaac att bege oss till Sverige (Alex ansluter till sommaren). Ulla vinkade vi av redan i onsdags och hon är nu på finsk mark igen.

Vi hoppas att hon snart kommer tillbaka.

Tack för ALLT bästa Ulla. Vi saknar dig redan!

Sorterat under: Fokus

Mölkky

11 april, 2018 av Emma 1 kommentar

Kari och co hade med sig en present till oss, nämligen Mölkky som är Finlands motsvarighet till Kubb. Väldigt kul spel som snabbt blev poppis här.

Tack snälla Kari, Julia, Karin och Annika!

Till skillnad från i Kubb spelar man Mölkky individuellt och ska se till att samla så många poäng som möjligt. Förstod att det är populärt även i Sverige men första gången jag såg det.
Kari och tjejerna visade hur det gick till
Och alla snappade fort upp reglerna. Kul för alla kunde vara med och spela, även de små.
I helgen spelade vi igen. Denna gången var Ulla också med. Och finska som hon är förväntade alla sig hårt motstånd…
…men det visade sig att de inte behövde oroa sig. Ulla åkte nämligen snabbt ut efter tre försök att få ner någon pinne utan resultat och var förstås mycket besviken över misslyckandet.
Bättre gick det för Brinton

 

Sorterat under: Fokus

Skolbesök

10 april, 2018 av Emma Lämna en kommentar

Våra äldsta grabbar hade studiedag och följde med när vi och våra gäster besökte Sunrise Preparatory School där våra grundskoleelever studerar.

Vi kom precis i lagom tid för att se när Pias och hans kompisar i förskoleklasserna hade gymnastiklektion.

 

På väg till Sunrise
Där hade småttingarna i förskoleverksamheten gymnastik på skolgården
Och Pias var med såklart. Kul att se honom i en annan miljö. I huset är han alltid minstingen men här bland sina kompisar i förskolan är han en av de äldsta. Nästa år är det första klass som gäller för vår unge herre.

 

Sorterat under: Fokus

Bortamatch

9 april, 2018 av Emma Lämna en kommentar

Häromdagen styrde vi kosan mot byn Bwayu utanför Kabale dit våra 14- och 17-åringar var inbjudna att spela träningsmatcher. De fick extra många supporters vid sidlinjen. Vi har nämligen haft besök från Sverige den senaste veckan, det är Kari (som ju varit här både själv och med sina elever tidigare) som varit här igen, denna gången med sin dotter tillsammans med hennes kompis och mamma.

Jätteroligt!

Det blev två tuffa matcher som våra killar till slut lyckades vinna vilket de var jublande glada över.

Richman coachade som vanligt
Tuffa matcher för båda kategorier. Här en svettig January i första. (OBS! Notera gärna hörnflaggan som är placerad mitt i vägen)
Båda lagen hade fans på ”läktarna”. Här är ett gäng kvinnor från byn som kommit för att heja på sina lag.
Men ingen slog dessa två supporters, Pias och Isaac, som gick all in med sina vuvuzelas.
Vi och våra besökare fick ”vip”-behandling och sitta på bänkar man bar ut från skolan intill.
Shakira och Immaculate skaffade sig en väldigt söt liten kompis
Det saknades linjeman. Då ryckte vår kollega Boas in. Men det gällde att passa sig var man trampade. Ett felsteg och man riskerade att hamna i diket bakom.
Glatt gäng på väg tillbaka till Kabale. Ingen längs vägen lär ha undgått att höra deras jubel.

 

 

Sorterat under: Fokus

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 21
  • Gå till sida 22
  • Gå till sida 23
  • Gå till sida 24
  • Gå till sida 25
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 42
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin