Kari är lika tokig i fotboll som våra ungdomar och det visade sig också hans dotter Julia vara. De tvekade inte en sekund att hänga med på en träning under sitt besök.






Kari är lika tokig i fotboll som våra ungdomar och det visade sig också hans dotter Julia vara. De tvekade inte en sekund att hänga med på en träning under sitt besök.






När man vill ha något att käka snabbt här är ett populärt alternativ att köpa Samosas, dvs friterade degknyten med antingen kött- eller vegetarisk fyllning. En favorit hos väldigt många. Vi har flera gånger försökt oss på att göra egna men har aldrig (trots att vi sökt efter de bästa recepten på nätet) lyckats få dem att bli så bra som de som säljs i stan.
Den här gången beslutade vi oss för att ta hjälp av någon som verkligen kan och fann en ung kille med en egen liten samosa-business. Han ställde gärna upp och igår höll han kurs för oss i hur man bemästrar konsten att göra en riktigt bra samosa.
Och vilken konst sen – jösses. Inte märkligt att vi inte fått till det tidigare. Väldigt många moment och tekniker men otroligt roligt att lära sig av ett proffs och SÅ bra det blev till sist.
Det här är något jag vet att ungdomarna kommer vilja göra igen och igen och igen.










Som alltid den här tiden på året drar det ihop sig mot hemresa, det är naturligtvis jobbigt att bryta upp men vi är alla vana vid det här laget och vet att det är så det måste vara. Om två veckor är det dags för mig och Isaac att bege oss till Sverige (Alex ansluter till sommaren). Ulla vinkade vi av redan i onsdags och hon är nu på finsk mark igen.
Vi hoppas att hon snart kommer tillbaka.

av Emma 1 kommentar

Kari och co hade med sig en present till oss, nämligen Mölkky som är Finlands motsvarighet till Kubb. Väldigt kul spel som snabbt blev poppis här.
Tack snälla Kari, Julia, Karin och Annika!







Våra äldsta grabbar hade studiedag och följde med när vi och våra gäster besökte Sunrise Preparatory School där våra grundskoleelever studerar.
Vi kom precis i lagom tid för att se när Pias och hans kompisar i förskoleklasserna hade gymnastiklektion.




Häromdagen styrde vi kosan mot byn Bwayu utanför Kabale dit våra 14- och 17-åringar var inbjudna att spela träningsmatcher. De fick extra många supporters vid sidlinjen. Vi har nämligen haft besök från Sverige den senaste veckan, det är Kari (som ju varit här både själv och med sina elever tidigare) som varit här igen, denna gången med sin dotter tillsammans med hennes kompis och mamma.
Jätteroligt!
Det blev två tuffa matcher som våra killar till slut lyckades vinna vilket de var jublande glada över.








