Jag jobbar ju hela sommaren så det blir inga längre turer för vår del, men vi försöker ge oss iväg på små utflykter så ofta vi kan.
Idag styrdes kosan mot Ven där vi cyklat, haft picknick och badat en massa i det fina vädret.
Mysigt!


Idag hade jag äran att få gästa Morgonpasset i P3 och prata om vår verksamhet och livet i Uganda.
Roligt (men lite nervöst förstås)!
Stort tack för inbjudan och det varma välkomnandet säger jag till det fina gänget som jobbar med programmet.

Om ni vill kan ni lyssna på programmet HÄR

Daphine, Immaculate och Mary.
Tre av tjejerna i vår verksamhet. Vi hoppas att de med tiden blir ännu fler.
Behovet av stöd för utsatta flickor är också stort men de är, som jag berättat tidigare, inte lika synliga. Medan pojkarna ofta söker sig till gatan utnyttjas de som hemhjälp och är mycket svårare att identifiera.
De vi lyckas komma i kontakt med gör vi vad vi kan för att stötta, bland annat genom att erbjuda dem en chans att studera.
Den här trion har tagit den chansen och har sedan vi först mötte dem inte bara vuxit rent fysiskt utan också enormt mycket på ett personligt plan.
Svårt att sätta fingret på vad som förändrats men jag upplever att de är rakare i ryggen på något sätt, de vill och vågar ta plats.
Härligt att se.

av Emma 1 kommentar

Häromdagen nåddes vi av väldigt tråkiga besked, att Gwangas mamma hastigt avlidit. Gwanga är en av de killar som inte längre bor hos oss utan har flyttat hem och vi endast stöttat med skolavgifter.
Han har verkat trivas väldigt bra med detta och kommit närmre sina släktingar igen efter att det varit brokigt ett längre tag. Fruktansvärt sorgligt att höra om hans mamma, en väldigt stark kvinna som gjort allt hon kunnat för sina barn utifrån de omständigheter som varit.
Våra tankar hos Gwanga och hans familj.




Läsaren Delia efterlyste recept på Chapatis. Här kommer det (med storhushållsmått ifall ni ska laga till ett helt kompani). Om inte får ni nog minska kvantiteterna en aning.
1 pkt mjöl (2 kg)
1.5 liter vatten
250 ml matolja
Salt
(olja till stekning)
Gör såhär:
Blanda alla ingredienser till en smidig deg. Dela dagen i bitar och rulla bitarna till bollar (storlek snäppet större än en golfboll). Kavla ut till runda tunna plattor. Stek i lite olja på medelhög värme tills bröden fått fin färg.
Ät helst direkt, de är godast när de är varma!

