Hur många gånger det gjorts chapatis i Kabale?
Hundratals.
Men de tycks aldrig tröttna på de stekta tunnbröden.


av Emma 1 kommentar

Hur många gånger det gjorts chapatis i Kabale?
Hundratals.
Men de tycks aldrig tröttna på de stekta tunnbröden.



Skor och kläder slits förstås snabbt, särskilt när man har få ombyten likt våra och de flesta andra ugandiska ungdomar.
Extra viktigt att ta väl hand om dem för så lång livslängd som möjligt.
Jag skulle inte säga att alla är världsbäst på det där men de flesta av våra ungdomar tar väldigt väl hand om sina ägodelar.


av Emma 1 kommentar

Han har visserligen varit intresserad av fotboll ett tag men efter detta VM är Isaac fullkomligt såld.
Det är inte längre barnprogram han helst tittar på utan repriser av favoritögonblicken från turneringen.
Högst rankad enligt honom är tydligen en räddning som svenske målvakten Robin Olsen gjorde under matchen mot Tyskland. Denna ser han på om och om igen.
Vi får hoppas dagens final kommer bjuda på fler minnesvärda höjdpunkter.

av Emma 1 kommentar

Jag fick en fråga om hur det ugandiska skolsystemet ser ut.
Det skiljer sig mycket från det svenska, exempelvis sträcker sig ett läsår från början av februari till slutet på november och har tre terminer. Hur många år man går i grundskola respektive gymnasiet är också annorlunda.
Såhär är skolsystemet uppbyggt:
Nursery school – 3 år
Primary School – 7 år
Secondary School O’level – 4 år
Secondary School A’level – 2 år
Det är långt ifrån alla barn som går i nursery school men jag tycker det verkar bli fler och fler. Den sjuåriga grundskolan går i prncip alla barn men ett alltför stort antal fullföljer den inte av olika anledningar. Samma sak gäller gymnasiestudierna, det är många ungdomar som inte går färdigt. Vissa går endast klart ordinary (O’level), därefter försöker de skaffa ett arbete eller söker sig till praktiska utbildningar. För behörighet till universitetsstudier krävs det att man även läser advanced (A’level).

