De svenska eleverna hade med sig hur mycket bagage som helst. Men inte med grejer åt sig själva utan till våra ungdomar och de skolor de besöker.
Fantastiskt snällt!
Tusen, tusen tack!


De svenska eleverna hade med sig hur mycket bagage som helst. Men inte med grejer åt sig själva utan till våra ungdomar och de skolor de besöker.
Fantastiskt snällt!
Tusen, tusen tack!


För någon dag sen hölls det möte i Kabale för föräldrar/släktingar till våra barn och ungdomar. Syftet var att få en avstämning inför det nya läsåret men också att informera om de rutiner de ugandiska myndigheterna har infört, där högre krav nu ställs på organisationer som arbetar med barn. De som inte uppfyller kraven kommer inte att få bedriva verksamhet.
Bra att de stramar åt.
Kabales socialchef närvarade och berättade om vikten av ett nära samarbete mellan oss, myndigheterna och släktingar för att ge ungdomarna så goda förutsättningar som möjligt.



Nu är de svenska eleverna från YBC Nacka i Kabale men det var minsann ingen lätt resa…
Planen var att de skulle anlända från Rwanda i onsdags eftermiddag men vid gränsen till Uganda tog det av någon anledning stopp. Trots att alla hade giltigt visum fick de besked om att de måste betala 50 USD per person för ytterligare ett.
Helt tokigt.
I flera timmar försökte de förgäves komma överens med tullen men de gav sig inte och till sist fanns inget annat att göra än att betala, vilket inte heller var enkelt eftersom de inte hade kontanter med sig och det inte fanns någon uttagsautomat i närheten.
Men det ordnade sig till slut och när klockan närmade sig elva på kvällen fick de äntligen resa vidare.
Vilken pers! Men nu är de alltså i Kabale och tycks ha lagt den tråkiga starten på vistelsen bakom sig.
Vi hoppas att de ska trivas och att resterande minnen blir ljusare.





Filippa hade med sig fröer till Joram när hon kom. Och vi hade skickat med ytterligare ett paket fullt med fröer från en av de svenskar som besökte oss i höstas och fick se och höra Joram prata om sina odlingar.
Fantastiskt snällt.
Filippa var med och kikade på hans olika projekt i december. Häromdagen var det dags för återbesök och det har onekligen hänt en hel del.. .






Det långa jullovet är slut och nästa vecka drar skolorna igång igen. Med det är tyvärr också Filippas simskola över för den här gången.
I fredags hölls sista lektionen som innehöll både simtävlingar, vattenlekar och diplomutdelning.
Tack än en gång Filippa för det fina initiativet och för väl utfört arbete! Och tack till alla deltagare som trotsat både rädslor och diverse väderlekar de här veckorna. Jag hoppas att alla håller intresset vid liv och fortsätter simma så fort chansen ges.






Två gånger tidigare har vi haft äran att ha elever från gymnasieskolan YBC Nacka på besök.
Nästa vecka är det dags igen. Då kommer nämligen ännu en klass för att göra fältstudier i Kabale.
Kul!
Och liksom förut kommer våra äldsta killar och tjejer att agera guider åt de svenska eleverna.
Ett fint upplägg som ger väldigt mycket.
Det är fantastiskt att se hur ungdomar från olika världsdelar som aldrig mötts blir kompisar på så kort tid.

