• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Massa fina grejer

13 februari, 2020 av Emma 2 kommentarer

De svenska eleverna hade med sig hur mycket bagage som helst. Men inte med grejer åt sig själva utan till våra ungdomar och de skolor de besöker.

Fantastiskt snällt!

Tusen, tusen tack!

Flera stora påsar fullproppade med kläder och skor…
…som lades ut på presseningar i trädgården, sen fick våra killar och tjejer komma och välja en efter en.

Sorterat under: Osorterat

Föräldramöte

10 februari, 2020 av Emma 3 kommentarer

För någon dag sen hölls det möte i Kabale för föräldrar/släktingar till våra barn och ungdomar. Syftet var att få en avstämning inför det nya läsåret men också att informera om de rutiner de ugandiska myndigheterna har infört, där högre krav nu ställs på organisationer som arbetar med barn. De som inte uppfyller kraven kommer inte att få bedriva verksamhet.

Bra att de stramar åt.

Kabales socialchef närvarade och berättade om vikten av ett nära samarbete mellan oss, myndigheterna och släktingar för att ge ungdomarna så goda förutsättningar som möjligt.

Föräldrar, mor-och farföräldrar eller andra släktingar…
…kom till mötet.
Kabales socialchef informerade om de nya reglerna.

Sorterat under: Osorterat

Tuff start

7 februari, 2020 av Emma Lämna en kommentar

Nu är de svenska eleverna från YBC Nacka i Kabale men det var minsann ingen lätt resa…

Planen var att de skulle anlända från Rwanda i onsdags eftermiddag men vid gränsen till Uganda tog det av någon anledning stopp. Trots att alla hade giltigt visum fick de besked om att de måste betala 50 USD per person för ytterligare ett.

Helt tokigt.

I flera timmar försökte de förgäves komma överens med tullen men de gav sig inte och till sist fanns inget annat att göra än att betala, vilket inte heller var enkelt eftersom de inte hade kontanter med sig och det inte fanns någon uttagsautomat i närheten.

Men det ordnade sig till slut och när klockan närmade sig elva på kvällen fick de äntligen resa vidare.

Vilken pers! Men nu är de alltså i Kabale och tycks ha lagt den tråkiga starten på vistelsen bakom sig.

Vi hoppas att de ska trivas och att resterande minnen blir ljusare.

Fast vid gränsen till sent sent på kvällen innan de äntligen kunde resa vidare till Kabale…
…man skulle kunna tro att de skulle behöva vila dagen efter men inte. Programmet för dagen rullade på enligt plan som bland annst bestod av att bekanta sig med stan och sina guider (våra ungdomar)
Sedan kom de till huset där det dukats upp frukt och förfriskningar.
Det blev också ett besök på Sunrise Preparatory School
Sen avrundades dagen med en fotbollsmatch

Sorterat under: Osorterat

Jorams projekt

5 februari, 2020 av Emma 2 kommentarer

Filippa hade med sig fröer till Joram när hon kom. Och vi hade skickat med ytterligare ett paket fullt med fröer från en av de svenskar som besökte oss i höstas och fick se och höra Joram prata om sina odlingar.

Fantastiskt snällt.

Filippa var med och kikade på hans olika projekt i december. Häromdagen var det dags för återbesök och det har onekligen hänt en hel del.. .

I mitten av december såddes vitkål….
…som drygt 1 1/2 månad senare ser ut såhär
I ett annat land blev det broccoli…
…som redan börjat skördas. Filippa fick två huvuden med sig hem.
I slutet av december fick han tillgång till dessa lådor…
De ser ut såhär nu

Sorterat under: Osorterat

Avslutning simskola

2 februari, 2020 av Emma Lämna en kommentar

Det långa jullovet är slut och nästa vecka drar skolorna igång igen. Med det är tyvärr också Filippas simskola över för den här gången.

I fredags hölls sista lektionen som innehöll både simtävlingar, vattenlekar och diplomutdelning.

Tack än en gång Filippa för det fina initiativet och för väl utfört arbete! Och tack till alla deltagare som trotsat både rädslor och diverse väderlekar de här veckorna. Jag hoppas att alla håller intresset vid liv och fortsätter simma så fort chansen ges.

Alla deltagare fick fina diplom som Filippa hade ordnat. Här visar Diara stolt upp sitt.
Miracle
Kevin
Sarah
Bright
Robert mfl mfl. Alla fick diplom.

Sorterat under: Osorterat

Snart dags igen…

31 januari, 2020 av Emma Lämna en kommentar

Två gånger tidigare har vi haft äran att ha elever från gymnasieskolan YBC Nacka på besök.

Nästa vecka är det dags igen. Då kommer nämligen ännu en klass för att göra fältstudier i Kabale.

Kul!

Och liksom förut kommer våra äldsta killar och tjejer att agera guider åt de svenska eleverna.

Ett fint upplägg som ger väldigt mycket.

Det är fantastiskt att se hur ungdomar från olika världsdelar som aldrig mötts blir kompisar på så kort tid.

Tårfyllt kramkalas i fjol när den förra gruppen skulle åka hem.

Sorterat under: Osorterat

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 23
  • Gå till sida 24
  • Gå till sida 25
  • Gå till sida 26
  • Gå till sida 27
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 58
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin