• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Uppfräschning

17 januari, 2019 av Emma Lämna en kommentar

Vi försöker fräscha upp huset litegrann, bland annat genom att måla om och av den anledningen har vi de senaste dagarna försökt hålla oss därifrån så mycket vi kan.

Vi trodde att hantverkarna skulle komma i måndags när fotbollsturneringen startade men de dök till vår förvåning upp redan i söndags och ville sätta igång. Så det var till att få iväg alla snabbt för att ge dem arbetsro.

Vad vill ni göra, frågade vi.

BADA!

Så vi drog till Cephas och njöt av en eftermiddag med sol och bad.

Härligt!

Sorterat under: Osorterat

Tacos

15 januari, 2019 av Emma 1 kommentar

En favorit för oss när vi är i Sverige är som för så många andra barnfamiljer tacos.

Snabbt, enkelt och gott.

I lördags bestämde vi oss för att göra tacos med ungdomarna. Det blev gott – väldigt gott – och uppskattades mycket. Men snabbt och enkelt var det definitivt inte. Här finns som bekant inga halvfabrikat och få genvägar är möjliga så allt måste göras från ”scratch”.

Det tar sin lilla tid kan jag säga.

6 timmar närmare bestämt.

Längst tid tog det att göra tortillabröd. Det var en himla tur att vi började med dem och att vi hade många som kunde hjälpa till. Grabbarna gör ofta chapatis som är lite tjockare så de fick kämpa lite extra för att få till tunna tortillas.
Filippa preppade grönsaker till tacosås…
…som vi naturligtvis också gjorde från grunden.
Liksom tacokryddan…
…och guacamolen förstås.
Sen hackades det grönsaker för glatta livet.
Och så till sist dukades äntligen buffén upp. Som de sedan slukade på ett par minuter.


Sorterat under: Osorterat

Handbollsträning

12 januari, 2019 av Emma 1 kommentar

Vi uppmuntrar alltid besökare att hålla i egna aktiviteter med ungdomarna, gärna något som de aldrig provat förut. Filippa är handbollsspelare och erbjöd sig att köra en träning.

Kul!

Eftersom det saknas inomhushallar fick det bli en variant på gräs, inte helt optimalt förstås men det funkade. Alla snappade upp reglerna snabbt och tyckte det var väldigt roligt. Många har ju fint bollsinne och var riktigt duktiga.

Tusen tack för initiativet Filippa! Det här måste vi göra fler gånger.

Genomgång av reglerna

Träning i all ära men roligast att spela match förstås. Vi delade in två lag sen startade en stenhård kamp.

Gula laget var starkast den här gången, men de blå kämpade väl.

Pias, Robert och Isaac är lite för små för att få vara med de stora grabbarna men ville såklart också spela. Och det var det fler som ville. Många barn hade samlats för att titta på och var inte sena att ta chansen att spela. De var också väldigt duktiga.

 

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Första jobbet

9 januari, 2019 av Emma 2 kommentarer

Det är ju jullov och de flesta vilar upp sig inför kommande läsår. Men inte alla. Shakira har istället lyckats skaffa sig ett jobb och spenderar sina dagar i bageriet på Kabales största supermarket.

Hon trivs jättebra och var så glad i helgen när hon fick sin allra första lön. Med den gav hon sig ut på shoppingtur och köpte nya kläder, sen unnade hon sig ett besök hos frisören.

Därefter gick hon till banken och öppnade ett konto på vilket hon satte in resten av pengarna.

Härlig känsla kan jag tänka mig.

Shakira på jobbet

Sorterat under: Fokus, Osorterat

Snabbtur till Kigali

6 januari, 2019 av Emma Lämna en kommentar

Vi har varit i Rwanda över helgen, i huvudstaden Kigali närmare bestämt för att hämta upp en besökare på flygplatsen.

Det är dottern till en av mina kollegor på FrontPac (där jag jobbar i Sverige) som ska spendera några veckor här hos oss.

Jag ser fram emot att lära känna henne och det är jag säker på att ungdomarna också gör.

Vi hade äran att få sällskap av Ivan vilket Isaac var väldigt glad över. Det har ju blivit många långa flyg- och bilturer på sistone så han uppskattade att få ha en kompis med den här gången.

Samma traditionella mat som i Uganda men ändå inte. Råvarorna i princip desamma men den rwandiska varianten är mer smakrik. Mycket godare var vi alla överens om.

 

Isaac och Ivan hann med ett dopp innan vi skulle till flygplatsen….

…och i förmiddags besökte vi Kigali Genocide Memorial Centre innan vi körde mot Kabale. Alltid lika gripande att vara där. Svårt att ta in allt det hemska som hände i landet under folkmorden 1994. Fruktansvärt.

Sorterat under: Osorterat

Nyårsfirandet

1 januari, 2019 av Emma Lämna en kommentar

Ungdomarna önskade spaghetti med köttfärssås till middag och så fick det bli.

Därefter blev det en tur till hotellet Cephas Inn där som vanligt stora delar av Kabale samlats för att umgås, dansa och se på fyrverkerierna.

De uppskattades av alla utom en liten herre. Pias har aldrig lyckats hålla sig vaken fram till midnatt tidigare år, han har därför aldrig upplevt fyrverkerier och när det började smälla blev han SÅ rädd.

Stackaren.

Han repade sig snabbt som tur är men är nog ganska glad över att det är tolv månader till nästa nyårsafton.

Oj, vad vi tyckte synd om Pias igår. Fullkomlig skräckslagen blev han när man började smälla raketer. Lyckligtvis var Ulla nära och höll om honom tills det var över.

 

Sorterat under: Osorterat

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 48
  • Gå till sida 49
  • Gå till sida 50
  • Gå till sida 51
  • Gå till sida 52
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 58
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin