• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Flitiga elever

16 november, 2019 av Emma 1 kommentar

Tredje och sista terminen är snart slut, vilket betyder att det skrivs prov i alla ämnen. Mycket plugg för tillfället med andra ord.

Skönt att det snart är över så att de får njuta av ett långt jullov.

I ugandiska skolor finns det i regel väldigt få textböcker så eleverna måste själva skriva ner allt. Miracle har varit duktig på att anteckna ser jag.

Sorterat under: Osorterat

Footballer

13 november, 2019 av Emma 2 kommentarer

Svårt att tro att Daphine tidigare knappt vågade röra en fotboll.

Hon har utvecklats enormt mycket, rent fotbollsmässigt såklart men också mentalt.

Jättehärligt att se!

Tjejerna tränar med killarna ibland. Här ger Daphine Bruno en riktig match.
Roligt att Daphine fastnat för fotboll och inspirerar andra unga tjejer att våga börja spela.

Sorterat under: Osorterat

Fars dag

10 november, 2019 av Emma Lämna en kommentar

En närvarande pappa…

…långt ifrån alla förunnat.

Väldigt tacksam för att Isaac har sin, och jag har min. Stort grattis på fars dag till Alex och pappa/morfar Johnny!

❤️

Sorterat under: Osorterat

Informationsmöte

9 november, 2019 av Emma Lämna en kommentar

Jag vet inte om jag nämnt det tidigare men de ugandiska myndigheterna har blivit mycket hårdare mot organisationer som arbetar med barn. Väldigt bra! Och förhoppningsvis ett stort steg mot att eliminera oseriösa verksamheter.

I Kabale hålls numera regelbundna möten med de sociala myndigheterna och representanter från ministeriet för att ge oss verksamma information om de nya rutinerna.

Många möten har det blivit.

Det senaste stod vi som värdar för i veckan.

Socialchefen tillsammans med representanter för Ministry of gender, labour and social development höll möte för de organisationer i Kabale som arbetar med utsatta barn.
Vår socialarbetare Alex var vår representant (inte han som tog examen nyligen utan kollegan, för många hos oss som heter Alex)
Bra med skärpta regler och nya rutiner.

Sorterat under: Osorterat

Simskola

6 november, 2019 av Emma 2 kommentarer

Filippa som var nere och hälsade på i början av året kommer snart tillbaka till Kabale.

Jätteroligt!

Senast lärde hon ju ungdomarna spela handboll, som blev väldigt populärt . Den här gången har hon ännu fler planer.

Under sitt besök lade hon märke till att många av våra killar och tjejer inte kan simma. Och de som kan håller sig visserligen över ytan men tekniken kan definitivt förbättras. Vi har försökt oss på simundervisning vid flera tillfällen, men det har aldrig blivit någon riktig ordning eller kontinuitet.

Det kommer Filippa att ändra på.

Under hösten går hon nämligen en simlärarutbildning, dessutom har hon skaffat flytplattor och annat som hon ska ta med sig ner. Tanken är att hon under det långa jullovet ska hålla simskola.

Så fint och bra initiativ som kommer göra stor skillnad. Vi har faktiskt ett par stycken som inte vågar bada överhuvudtaget för att de är så rädda. Tänk vilken grej att få lära sig simma och känna sig trygga i vattnet.

Det ser vi fram emot och uppskattar väldigt mycket.

Tack snälla Filippa!

Flytvästar och badringar är förhoppningsvis snart ett minne blott.
Senast var det handboll som gällde. Den här gången ska Filippa hålla i simundervisning. Kul!

Sorterat under: Osorterat

Tack Fredrik!

3 november, 2019 av Emma Lämna en kommentar

Som jag berättat tidigare fyllde min chef 50 år i vintras och istället för presenter önskade han sig bidrag till vår verksamhet. Väldigt snällt. Men det slutar inte där. Nyligen fick jag nämligen veta att hans vän Fredrik, som också fyller femtio i år, hade bestämt sig för att göra likadant.

Helt fantastiskt!

I helgen har jag summerat och kan konstatera att vi fått in hela 8800 kr i hans namn.

Otroligt fint och så betydelsefullt för oss. Inte minst nu när jullov med massa aktiviteter och ett nytt läsår snart stundar.

Tusen tack Fredrik och alla dina nära och kära som stöttat!

Bara ett par veckor kvar sen väntar jullov för alla våra ungdomar igen. Hela december och januari är de lediga.

Sorterat under: Osorterat

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 29
  • Gå till sida 30
  • Gå till sida 31
  • Gå till sida 32
  • Gå till sida 33
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 58
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin