• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Som hon har längtat

26 januari, 2021 av Emma Lämna en kommentar

Skolorna har börjat öppna upp efter juluppehållet. I grund- och gymnasieskolor är det fortfarande bara sistaårselever som är välkomna, men på universitet och colleges får även andra ta upp sina studier igen.

Shakira, som läser en yrkesutbildning med inriktning turism, var väldigt taggad när det var dags för henne att rapportera häromdagen.

Härligt!

Sorterat under: Osorterat

Fem år till

21 januari, 2021 av Emma Lämna en kommentar

Mycket riktigt stängdes sociala medier ner under flera dagar i samband med valet i Uganda förra veckan. Det är via sådana vi brukar kommunicera med våra kollegor i Kabale, men vi var förberedda på det och använde andra sätt.

Allt gick lugnt till och i lördags stod det klart att president Museveni kommer att behålla makten i ytterligare fem år.

Oppositionsledaren Bobi Wine har hävdat valfusk men inget har bevisats. Han har hållts under husarrest av ugandiska militären sen valdagen. Av säkerhets skäl säger man.

Bild från africanews.com

Sorterat under: Osorterat

Presidentval i Uganda

13 januari, 2021 av Emma 1 kommentar

Imorgon är det presidentval i Uganda. Yoweri Museveni, som haft makten sedan 1986, utmanas av musikern och numera politikern Bobi Wine. Den sistnämnde har ett stort stöd främst bland yngre ugandier och det har väckts vrede hos många när han gång på gång har blivit trakasserad och arresterad av polis och militär.

Därför finns det risk för oroligheter de närmsta dagarna, särskilt i huvudstaden Kampala.

Den ugandiska armén har kallats in för att hålla ordning och det rapporteras att sociala medier kommer att stängas ned. Det gjorde de vid förra valet för fem år sen.

Vi hoppas att det kommer gå lugnt till och att det blir ett öppet och rättvist val.

Bobi Wine (tv) och president Museveni. (Bild lånad från BBC)

Sorterat under: Osorterat

Inte många knop…

10 januari, 2021 av Emma Lämna en kommentar

Trots att jul- och nyårsfirandet inte blev som vanligt var det ändå en ganska intensiv period. Veckan som följde har varit betydligt lugnare.

Skönt att bara slappa ibland också.

Schackspel, tv-tittande och tupplurar har det funnits gott om tid för den senaste veckan.

Sorterat under: Osorterat

Happy new year!

2 januari, 2021 av Emma Lämna en kommentar

Gott nytt år och STORT tack till alla er som stöttar oss. I dagarna fyller vi tio år. Inte klokt. Det hade inte varit möjligt utan Er hjälp.

Vi önskar förstås att vi hade kunnat vara i Kabale och fira men det går tyvärr inte. Förhoppningsvis längre fram under året.

Ni som följt oss vet att nyår brukar innebära fest och fyrverkerier på hotellet Cephas Inn, tillsammans med stora delar av Kabales invånare.

Det var inställt i år men det blev en fin kväll ändå.

Bästa Ulla skänkte med hjälp av sina finska vänner ett bidrag till nyårsfesten och ungdomarna fick fria händer att planera.

De enades om att laga köttfärssås med spagetti och lite andra tillbehör till middag. På kvällen tändes sen en bonfire i trädgården där de grillade fläskkött, matoke (matbananer), sötpotatis och majs till sent på natten.

Mysigt.

Tack snälla Ulla och co!

Festförberedelserna startade tidigt. Maten skulle lagas…
… och eldplatsen byggas.
Här funkar inga små futtiga grillpinnar. Grabbarna ordnade egna rejäla spett.
Festen kan börja. Först blev det middag.
När solen gått ner tändes elden som alla samlades runt för att räkna ner timmar och minuter till tolvslaget. Gott nytt år! Låt oss hoppas att 2021 blir ett bra sådant.

Sorterat under: Osorterat

Julen 2020

27 december, 2020 av Emma 2 kommentarer

Som vanligt blev firandet inte eftersom det inte gick att vara samlade allihopa. Men i huset var programmet nästan detsamma. Och tack vare fina gåvor från olika håll kunde vi ge de barn och ungdomar som inte bor hos oss en liten present som förhoppningsvis gjorde deras jul lite ljusare.

Håller tummarna för att vi kan vara tillsammans nästa år!

Tack alla ni som stöttar! Hoppas att ni haft en fin jul med era närmsta.

Lite färre deltagare än vanligt men upplägget i princip detsamma. Det vill säga lekar i trädgården…
Inte lätt att pricka rätt med pennan
De större grabbarna hjälpte de yngre när det var dags för traditionella godisjakten med ögonbindel
Dragkamp är en favorit
Och danstävling
Efter lekarna dukades julmiddagen fram
Ugandisk buffé med lite ”svenska” inslag i form av köttbullar och korv är numera standard hos oss.
Steven balanserar tallriken
Glada julfirare
Och julklappsspelet är förstås ett måste och fick avrunda årets firande. Hoppas som sagt att alla kan vara samlade nästa år.

Sorterat under: Osorterat

  • « Go to Föregående sida
  • Gå till sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 13
  • Gå till sida 14
  • Gå till sida 15
  • Gå till sida 16
  • Gå till sida 17
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Gå till sida 58
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin