Den senaste veckan har det spelats mer fotboll i trädgården än vanligt. För att hålla ungdomarna igång arrangerades en liten turnering som blev väldigt uppskattad.
Kul!
Men vi hoppas förstås att de snart kan spela som vanligt igen.

Läget är fortfarande väldigt allvarligt i Uganda och någon ljusning är ännu inte i sikte. Många skakas av information om både nära och bekanta som hastigt gått bort i covid-19.
Myndigheterna har skärpt restriktionerna ytterligare och det råder nu totalt utegångsförbud efter kl 19 på kvällarna.
Testning sker tyvärr i alltför liten skala, i princip är det bara personer som kräver sjukhusvård som provtas. Möjlighet finns att testa sig även om man inte har allvarliga symtom men det är dyrt och många är rädda för att besöka sjukhus och andra vårdinrättningar. Mörkertalet tros därför vara mycket, mycket stort.
Vi håller alla isolerade i huset, endast personalen rör sig utanför om det är absolut nödvändigt. Alla är uppmärksamma på symtom och det har gjorts plan för hur de med eventuella tecken på sjukdom ska hållas på avstånd från resten.
I övrigt handlar dagarna nu mest om att få tiden att gå. Mycket slappande blir det, en del bakning och Fotbolls-EM förstås.
Det var stort jubel när Sverige tog sig vidare till åttondelsfinal häromdagen. Både här och nere i Kabale.



Det känns ofta som att någon tryckt på paus och att man bara väntar på att få sätta fingret på play-knappen igen. Men helt still står det ju inte. Ungdomarna växer fortfarande så det knakar, trots pandemi, det märks på deras kläder som snabbt slits ut och/eller blir för små.
Vi är väldigt glada att vi fortfarande har mycket kläder i lager skänkta av människor som stöttar från Sverige eller varit på besök i Kabale.
Fantastiskt!
Häromdagen var det åter dags att uppdatera garderoberna.

Man har nu konstaterat en andra våg i Uganda, den har tillsynes kommit plötsligt och med enorm kraft. Mycket, mycket oroväckande. Sjukhus landet över är snart överfulla av covid-patienter och på flera ställen har all annan vård som inte är akut livshotande ställts in.
Vi får rapporter dagligen om människor i Kabale som gått bort i bekräftad eller misstänkt smitta. Så sorgligt.
Eftersom våg nummer ett var relativt mild tycks många först nu ha insett hur farlig och lömsk den här sjukdomen är.
Det finns tyvärr ett ganska brett vaccinmotstånd i Uganda, eller har funnits i alla fall. Det har pratats om biverkningarna och om att det skulle cirkulera falska vaccin. Jag hoppas att ugandiska myndigheter lyckas få bukt med det väldigt snart, de brukar vara duktiga och effektiva med vaccinationskampanjer för andra sjukdomar.
Vi följer förstås både utvecklingen och de nya riktlinjerna noga. Besöksförbud har införts i huset, de är uppmärksamma på symtom och all personal har blivit rekommenderade att, om möjligt, vaccinera sig.
Att återgå till lockdown när nästan alla börjat skolan igen är förstås tufft men de gör vad de kan för att hålla modet uppe. Här vankas det popcorn och lyckligtvis har fotbolls-EM dragit igång så de har många spännande matcher att se fram emot den närmsta månaden.

Istället för att öppna upp skolor helt för alla elever idag som planerat, kom igår istället besked från President Museveni att landet kommer att försättas i en minst sex veckor lång lockdown.
Detta på grund av kraftigt ökad smittspridning. De senaste två veckorna har man registrerat fler fall än de fyra föregående månaderna tillsammans.
Ingen tycks riktigt ha varit beredd på detta och oron är stor, inte minst eftersom fler och fler också bekräftas avlidna i sviterna av covid-19.
Vi fortsätter förstås att hålla oss uppdaterade och följer myndigheternas direktiv (specificerade nedan).
Control Measures
Det har ju varit och är fortfarande väldigt rörigt för skolelever i Uganda. Efter den långa nedstängningen, för vissa över ett år, har de ugandiska myndigheterna äntligen kommit med besked om hur det ska bli framöver.
I vanliga fall sträcker sig ett läsår från februari till slutet av november, målet är att återgå till det men det kommer att ta tid. Nästan tre år enligt de uppgifter som nyligen blev offentliga.
Till sommaren ska alla årskurser vara klara med läsår 2020. Snart därefter drar läsår 2021 igång. Planen är sedan att genom kapning av lov och terminslängder sakta men säkert komma tillbaka till normala förhållanden.
2024 beräknar man vara i fas igen.
Detta är om allt går som tänkt, vilket man förstås inte vet. Osäkerheten är stor, inte minst på grund av att vaccinationerna i Uganda av olika anledningar inte kommit så långt. Håller tummarna för att det inte kommer krävas ytterligare lock-downs och att ugandiska skolelever kan få studiero.
Såhär ser skolkalendern i Uganda ut de kommande åren.

