Jorams grönsaksland har sett övergivet ut den senaste tiden, trodde han kanske hade tappat intresset.
Men, nejdå.
Det var bara en liten paus under de varmaste och torraste månaderna i Uganda. Nu är han igång igen!

Man har släppt lite på restriktionerna i Uganda men skolorna är fortsatt stängda. Det tär ordentligt nu, särskilt på de yngsta som inte varit där på snart 1 1/2 år. Det går inte riktigt att ta in.
Vi vet ännu inte när eller hur det kommer bli när de ska tillbaka, den förra planen myndigheterna hade har helt satts ur spel med den kraftiga andravåg som kom.
Men alldeles tydligt är att detta kommer prägla ugandisk skola en lång, lång tid framöver. För att inte tala om barnen…
Den här bilden är tagen för ganska exakt två år sen.

Vi har en grill som nog hade funkat till att rosta potatis och matoke. Men det är förstås mycket roligare att bygga sin egen ugn.
Säkert blev det godare också.
Jag är glad att de gör sitt bästa för att hålla sig sysselsatta. Det är tufft för dem att vara isolerade. Håller tummarna för att de snart lättar på restriktionerna och öppnar upp igen.

Vi hittar ibland saker i våra gömmor som aldrig använts (eller åtminstone inte på väldigt länge). Idag var det en burk med små gummiband att pyssla med. Något de yngre nog skulle gilla, tänkte de.
Tror inte de väntade sig att varenda kotte skulle vara intresserad.
Kul!
Tusen tack till dig/er som skänkt dem till oss.


