• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

NÖDSITUATION: EXTRA INSAMLING

7 maj, 2013 av Emma 188 kommentarer

Ni som följt bloggen de senaste veckorna vet vilka turer det varit kring containern innehållande alla fina saker som ni läsare har skänkt till ”skitungarna”. Senast igår fick vi höra att ett gäng lagerarbetare vid tullen i Kampala, där containern för tillfället står parkerad, hade stulit delar av dess innehåll när de skulle göra en ”rutinkoll”. Som tur var hade vi skickat dit en av Alex bästa kompisar (som bor i Kampala) för att övervaka det hela, eftersom vi nu är tvungna att vara i Kabale och det var han som lyckades avblåsa aktionen med hjälp av ett par tjänstemän som också arbetar vid tullen. Flera bananlådor återfanns runtom på det stora lagret och till sist återlämnades även två laptops efter både fysiska och verbala hot. Det låter helt vansinnigt men det är tyvärr så verkligheten ser ut här. Vi har lämnat in ett klagomål men jag tvivlar på att någon kommer att lägga någon större vikt vid att utreda saken närmre. 
Vi fick, som ni vet, avslag på ansökan om skattebefrielse från skatteverket och från finansministern, som vi överklagade till, har vi fortfarande inte hört ett knyst. Vi blev därför tvungna att ta ett beslut och det beslut vi fattade var att försöka betala skatten för att få loss containern. Varje dag den står hos tullen tillkommer extra avgifter för lagerplats och nu visar det sig då även att det verkar finnas en överhängande risk för stöld. Containern måste därifrån snarast möjligt. 
Vi hade först fått höra från vår clearingagent (en sådan måste man ha när man löser ut gods, det är de som sköter pappersarbetet och kontakten med rederi, tull, inspektörer etc) att skattesumman skulle bli 12 miljoner uganda shillings, cirka 30 000 kr. Helt galet. Han påstod sig senare ha fått ner det till 7.8 miljoner och sa att det var omöjligt att få det lägre. Då såg vi ingen annan utväg än att försöka samla ihop de pengarna, vi bad om att få dokumenten från tullen där skattesumman var indikerad, vilket agenten först var väldigt tveksam till. Vi förstod varför när vi sen såg summan. 6.056.000 UGX, dryga 6 miljoner shillings. Agenten försökte alltså lura oss på 1,8 miljoner shillings (nästan 5000 kr). När vi såg detta dokument skrapade vi ihop de pengar vi kunde få tag på och betalade så fort som möjligt för att undvika att agenten skulle hitta fler sätt att lura oss. Idag kommer vi även att betala 256 US Dollar till rederiet för någon slags besprutning som gjordes av containern för att ta död på insekter och skadedjur. Utöver det har vi betalt cirka 500.000 UGX för inspektion av container, pappersarbete samt Alex kompis som vi har anlitat för att övervaka processen. Med detta hoppas vi att containern släppa inom de närmsta dagarna.
Nu blev det rörigt ser jag. Kanske enklare om jag omvandlar allt till svenska kronor.
Vi har betalt :
Skatt på godset: Ca 15 200 kr
Besprutning: Ca 1700 kr
Övrigt: Ca 1250 kr

TOTALT: Cirka 18 150 kr
Det har vi alltså gjort halvt i panik i rädsla för att summan ska bli ännu högre om grejerna står kvar hos tullen (eller att de försvinner) och vi har använt oss av de pengar som har skänkts åt ”skitungarna” för helt andra ändamål. Mat, husrum, skolavgifter, fotbollsturnering etc etc. Vi tog det beslutet efter att så många av Er skrivit kommentarer och mail till oss om att vi tillsammans ska kunna lösa det här och jag hoppas så innerligt att Ni fortfarande är av samma åsikt. Vi har ingen stor buffert, vi har ingen buffert alls rättare sagt. Alla pengar som skänks går direkt till de kostnader vi har för de barn vi försörjer. Nu har vi varit tvungna att använda stora delar av de pengarna för försöka lösa ut containern. Med andra ord;  vi kommer inte att ha råd att försörja barnen om vi inte får hjälp. Och den hjälpen behövs fort.
Därför vädjar jag till Er. Vi klarar inte det här utan Er. 
Hur kunde det bli såhär tokigt då? Ja, det är en fråga jag ställt mig många gånger de senaste veckorna ska jag säga. När erbjudandet om en sponsrad frakt ner till Uganda kom i höstas fick vi veta att sakerna i princip skulle levereras vid vår dörr och att de skulle stå för alla kostnader på vägen. Därför lämnade jag den biten och undersökte inte närmare vilka regler som gäller och vilka eventuella skattekostnader som finns på såna här försändelser. För ungefär en månad sen fick jag veta att vår sponsor står för allt UTOM skatten på godset. De hade inte räknat med att det skulle blir någon skatt eftersom containern var märkt att vara ”utan kommersiellt värde”. Ingen skuld ska dock läggas på dem, allt de har gjort har varit med goda intentioner men varken de eller vi hade räknat med den här situationen. När vi för en månad sen fick höra att det skulle komma att bli skattekostnader började vi kampen om att få slippa. Genom våra lokala myndigheter, skatteverket, tullverket, vår clearingagent och till sist då självaste finansministern. Från alla håll har vi fått höra att det är möjligt att slippa skatt och vi har hållit modet och hoppet uppe så gott vi kan men nu verkar det som att slippa skatt eller att få reducerad skatt är lika med att muta en eller flera av ovannämnda. Det har vi inte gjort utan försökt att på laglig väg bli befriade från skatten. Det har inte lyckats och det gör mig så vansinnigt ont. För att jag tycker det är för sorgligt att behöva betala skatt på saker donerat till välgörenhet. För att jag skäms över att Uganda som jag älskar så visar sig från sin sämsta sida. Och, för att jag ska behöva be Er som redan gett oss så mycket om hjälp igen. Men jag ser ingen annan utväg.
Allt jag hoppas på är att barnen inte ska behöva bli lidande av det här och att grejerna i alla fall till slut kan komma på plats.
Om ni kan och vill, snälla hjälp oss genom att sätta in valfri summa (varenda krona är viktig) på
Handelsbanken
Clearingnummer: 6759
Kontonummer: 726 881 732
Märk gärna er insättning med ”Container” så kan jag enkelt uppdatera er om hur mycket som kommit in.

Om ni inte har möjlighet att skänka pengar är det även till stor hjälp om informationen åtminstone kan spridas vidare. Vi behöver som sagt all hjälp vi kan få för att lösa det här så att ”skitungarna” kan få alla de grejer som skickats åt dem.

Det kommer att bli efterspel av detta, ska tilläggas. Vi har som sagt överklagat till finansministern och ska göra allt vi kan för att gräva djupare och skapa debatt kring den här frågan i Uganda. Kan det verkligen vara så att man ska behöva betala ugandiska myndigheter för att kunna hjälpa de barn som det faktiskt är meningen att de ska hjälpa själva? Och att enda sättet att få slippa är genom att muta någon? Sjukt. 

Packning i Sverige innan avfärd för några månader sen

Nästan en hel container full med saker donerade från massa snälla människor runt om i Sverige till gatubarn och andra utsatta barn i Kabale, Uganda.

Donationer som visade sig bli en ohyggligt dyr historia.

Sorterat under: Osorterat

Föregående « Turneringen har startat
Nästa Jag finner knappt ord… »

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Rebecka säger

    7 maj, 2013 kl. 19:14

    Satte in 150 kronor till er!

    Svara
  2. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 19:15

    Jättebra! Skickar över lite pengar, har pumpat familjen på lite grann också=)Hoppas du får mer än ni behöver t containern, så ni kan fira sedan.

    Svara
  3. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 19:15

    Jättebra! Skickar över lite pengar, har pumpat familjen på lite grann också=)Hoppas du får mer än ni behöver t containern, så ni kan fira sedan.

    Svara
  4. Karin Carlsson säger

    7 maj, 2013 kl. 19:15

    250:- på väg! Håller tummarna att allt ska gå bra! Heja dig och er verksamhet!

    Svara
  5. Katarina säger

    7 maj, 2013 kl. 19:18

    Rätt beslut av er tycker jag!Jag sätter in tvåtusen imorgon när jag och min dator är på samma ställe.

    Svara
    • Celine Naminah - En aspiebloggare säger

      7 maj, 2013 kl. 19:59

      Det här gillar jag! Vilka underbara människor det finns!

      Svara
  6. Sara säger

    7 maj, 2013 kl. 19:22

    Satte in 150 direkt. Fy tusan vilken otur ni har haft!!
    Sprider naturligtvis på alla sätt jag kan…och hoppas att det löser sig!

    Svara
  7. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 19:29

    Satte precis in en liten slant, hoppas det hjälper en pyttebit på vägen i alla fall, ni gör ett så himla bra jobb! Kram

    Svara
  8. lilli säger

    7 maj, 2013 kl. 19:33

    Men ååååh vad drygt:C ledsen man blir..sätter in pengar SÅKLART..önskar jag var nån slags PR människa som, förutom att dela på facebook och så kunde visa hur fantastiska ni är…

    Svara
  9. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 19:35

    Satte över 300kr! Hoppas det hjälper!

    Svara
  10. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 19:35

    Satte över 300kr! Hoppas det hjälper!

    Svara
  11. aina säger

    7 maj, 2013 kl. 19:35

    En tusing kommer från Bengan och mig! Kram Aina

    Svara
  12. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 19:38

    Satte in 500:- extra bara för att det är sol och vår och ni behöver säkert dom bättre än jag!
    Hoppas ni får tillbaka pengarna ni betalt.

    Svara
  13. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 19:38

    Satte in 500:- extra bara för att det är sol och vår och ni behöver säkert dom bättre än jag!
    Hoppas ni får tillbaka pengarna ni betalt.

    Svara
  14. Anna säger

    7 maj, 2013 kl. 19:38

    En slant på väg och förhoppningsvis inkommer mer efter spridning på nätet. Håller tummarna! Kram till er!

    Svara
  15. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 19:40

    Har satt in en slant och delat på FB. En tanke är att kanske be dom stora bloggarna som uppmärksammat pojkarna och er förut kanske ska detta skickat till sig också ?
    Alla styrkekramar som finns till er alla som gör att jorden blir en bättre plats att leva på för så många människor

    Svara
  16. Stina säger

    7 maj, 2013 kl. 19:45

    Ni är grymma, fortsätt att kämpa!!!! Sätter in en liten slant nu och mera kommer med skatteåterbäringen!! (Det var inte menat som ett drygt skämt :)) Emma, du är en riktigt hjälte i ordets alla bemärkelser!!

    Svara
  17. Celine Naminah - En aspiebloggare säger

    7 maj, 2013 kl. 19:57

    Hjälper till att sprida, dels genom min facebook, men även i min blogg: http://aspieblogg.se/2013/may/nodsituation-skitungarna-behover-hjalp.html#comment Hppas innerligt att det finns många läsare där ute som har bättre ekonomi än mig.

    Svara
  18. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 20:00

    Fy sjutton! Är vid sådana här situationer som man är glad över svenska regler och byråkrati….
    Har satt in 200 extra, hoppas att det ordnar sig för er!

    Svara
  19. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 20:00

    Fy sjutton! Är vid sådana här situationer som man är glad över svenska regler och byråkrati….
    Har satt in 200 extra, hoppas att det ordnar sig för er!

    Svara
  20. Johanna säger

    7 maj, 2013 kl. 20:11

    Fyfan, förstår att det måste kännas så tungt för er, och framför allt så trist att systemet funkar så dåligt och att det är så mycket korruption och äckel! 250 kronor på väg från mej också, förhoppningsvis räcker det en bit på vägen tillsammans med alla andras donationer!

    Svara
  21. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 20:14

    Nu har jag satt in 500 kr till containern. Ni kommer också få 100 kr månadsvis från och med 130530.

    Snart kan ni lägga denna energikrävande röran bakom er och fokusera på annat!

    Svara
  22. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 20:14

    Nu har jag satt in 500 kr till containern. Ni kommer också få 100 kr månadsvis från och med 130530.

    Snart kan ni lägga denna energikrävande röran bakom er och fokusera på annat!

    Svara
  23. Sandra säger

    7 maj, 2013 kl. 20:22

    Vilken eldsjäl du är! Fortsätt ditt fantastiska arbete. 300kr kommer strax.

    Svara
  24. Tinna säger

    7 maj, 2013 kl. 20:23

    Satte in en slant (glömde iofs märka den med container och skrev skitungarna i stället). Hoppas det går bra för er.

    Svara
  25. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 20:27

    Så rätt gjort Emma! Självklart sprider i och jag sätter in en extra slant! K

    Svara
  26. Fred Tihof säger

    7 maj, 2013 kl. 20:30

    Vi skickar så klart över ett bidrag också! Det är kul att följa er blogg och få insyn i annan kultur och vardag än den jag lever i.
    Mvh Jennifer

    Svara
  27. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 20:31

    Nu har jag satt in 1000 kr, hade tänkt köpa en smart phone, men det kan vänta, vilket inte ni kan.

    Svara
  28. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 20:31

    Nu har jag satt in 1000 kr, hade tänkt köpa en smart phone, men det kan vänta, vilket inte ni kan.

    Svara
  29. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 20:35

    Delat på fb samt överfört en slant.
    //Anna S

    Svara
  30. ophi säger

    7 maj, 2013 kl. 21:07

    Jag förde över det lilla jag kunde! Hoppas allt löser sig.

    Svara
  31. Catarina säger

    7 maj, 2013 kl. 21:41

    Blir så arg! Sätter över lite extra i morgon!

    Svara
  32. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 21:45

    Har tyvärr inte möjlighet att skänka så jättemycket denna månaden men en liten slant är på väg.
    /Hanna

    Svara
  33. Anonym säger

    7 maj, 2013 kl. 23:09

    Känner alltför väl igen detta.
    Några små tips:
    – Be om hjälp från svenska ambassaden att prata med ministern och övriga myndigheter.
    -Försök att få media, tidningar, radio, tv att berätta om er situation och verksamhet. Ställ då den tuffa frågan till dem: Varför ska vi hjälpa era barn om ni gör så här mot dem och oss.
    – Se till att detta sprids i sociala medier omgående= mer "badwill" för landet. Vill de styrande ha det så. Det handlar ju om struntsummor i mutor och byråkratiska finter. Men kan kosta mycket mer i uteblivna projekt etc.
    – Prata med andra NGO´s, UN agencies hur de löser detta och be om stöd och kontakter.
    -Byt forwarding agent. Hota med att hänga ut den i pressen mm.
    Lycka till och keep the spirit high!
    //Örjan

    Svara
  34. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 05:05

    Satte in 500 igår, men missade märkningen "container". Skrev "Gåva". Lycka till med ert arbete. /Kerstin

    Svara
  35. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 05:05

    Satte in 500 igår, men missade märkningen "container". Skrev "Gåva". Lycka till med ert arbete. /Kerstin

    Svara
  36. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 05:23

    Hoppas situationen löser sig snart, överförde 300 kr men missade också märkningen "container". Tror jag skrev Anna Thomell el Anna Papadel

    Svara
  37. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 05:23

    Hoppas situationen löser sig snart, överförde 300 kr men missade också märkningen "container". Tror jag skrev Anna Thomell el Anna Papadel

    Svara
  38. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 05:41

    100 kr insatt, skickar uppropet vidare!

    Svara
  39. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 05:41

    100 kr insatt, skickar uppropet vidare!

    Svara
  40. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 05:46

    1000 kr märkt "Container" på väg till ert konto!
    Jag har även spridit på FB och hoppas att det genererar några donationer till.
    /Fru Direktör

    Svara
  41. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 05:46

    1000 kr märkt "Container" på väg till ert konto!
    Jag har även spridit på FB och hoppas att det genererar några donationer till.
    /Fru Direktör

    Svara
  42. Simona Tanzania säger

    8 maj, 2013 kl. 06:26

    Satte in 200 kronor + delade på facebook..hoppas ni klarar denna månad utan att barnen märker av någon skillnad!

    Svara
  43. Annica säger

    8 maj, 2013 kl. 06:51

    Skickar självklart en slant!!

    Svara
  44. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 06:56

    Ni är helt fantastiska, vilket jobb ni gör! 150:- insatt och jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Försök att koppla av och njut av fotbollstuneringen. / Jessica

    Svara
  45. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 06:56

    Ni är helt fantastiska, vilket jobb ni gör! 150:- insatt och jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Försök att koppla av och njut av fotbollstuneringen. / Jessica

    Svara
  46. Emilia säger

    8 maj, 2013 kl. 07:08

    Jag sätter över en slant när jag kommit hem!

    Svara
  47. BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen säger

    8 maj, 2013 kl. 07:21

    Underbar blogg!

    Svara
  48. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 07:39

    Hej Emma! Du är bäst. Sätter in en extraslant.Hoppas ni får ihop det annars får du göra ett utrop till. Hälsa alla. mvh Ami och Benjamin

    Svara
  49. sofia säger

    8 maj, 2013 kl. 07:53

    Ni har fått en hundring av mej!

    Svara
  50. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 07:55

    200:- insatt. Hoppas allt löser sig!//Yvonne

    Svara
  51. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 07:55

    200:- insatt. Hoppas allt löser sig!//Yvonne

    Svara
  52. Matilda säger

    8 maj, 2013 kl. 07:55

    Skänkte 300 kronor och delade på facebook. Många bäckar små!

    Svara
  53. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:00

    300:- insatt. Hoppas att det löser sig// Barbro

    Svara
  54. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:00

    300:- insatt. Hoppas att det löser sig// Barbro

    Svara
  55. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:10

    100 kr insatta och har delat på Facebook. Hoppas det löser sig! Kram, ni gör ett fantastiskt jobb 🙂

    Svara
  56. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:10

    100 kr insatta och har delat på Facebook. Hoppas det löser sig! Kram, ni gör ett fantastiskt jobb 🙂

    Svara
  57. Maria säger

    8 maj, 2013 kl. 08:10

    Satt in pengar och delat på fb. Vilket fantastiskt jobb ni gör, helt otroligt!!!!

    Svara
  58. Leo säger

    8 maj, 2013 kl. 08:23

    Satt in en slant samt delat på facebook och twitter.

    Svara
  59. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:26

    Att ha ett seriöst projekt och kalla dom man vill hjälpa för skitungar (även om det är med glimten i ögan) känns så jävla oseriöst. Tror inte alls på detta och skulle aldrig skänka några pengar till någon som vill vara fyndig över redan utsatta barn.

    Svara
    • HanaPee säger

      8 maj, 2013 kl. 08:36

      Oj, uppenbarligen har du inte läst den här bloggen förut? Att barnen kallas skitungar är ju med stor värme och kärlek. Ungefär som när en med ett leende säger "hihi din jäkla skitunge" och kramar om borrar in näsan och doftar på i sin älskade busiga skitunge.

      Men jag antar att du säkert gör något viktigare och mer betydelsefullt med din vardag och pengar än att hjälpa fjorton utsatta gatubarn.

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 09:16

      Ja, eller så väljer man att kalla dom något helt annat som trots all värme i världen inte är nedsättande? Så svårt kan det inte vara. Så svårt ÄR det inte.

      Jag jobbar med utsatta barn och skulle aldrig i livet komma mig för att kalla dom för skitungar, aldrig. Jag kan kalla dom fantastiska, starka, världens bästa och det finaste som finns. Men aldrig skitungar. Kom igen, hur svårt är det?

      Svara
    • Carolina säger

      8 maj, 2013 kl. 09:24

      Hej herr eller fru anonym. Nej, alla är inte som dig men dessa människor har arbetat mycket och visar väldigt mycket kärlek till barnen. Skulle du kalla en förälder oseriös mamma eller pappa om de kallade sina barn skitunge/-ar? Tror inte det. De har ju till och med förklarat varför ordet "skitungar" har valts att använda.

      "För att undvika missförstånd: Skitungar kallar vi dem självklart med ett enormt stort mått av värme och kärlek. Det började en dag när en av dem busade med mig och jag skojade tillbaka genom att säga "skitunge". Sen dess har de alla sprungit omkring och kallat varandra skitungar."

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 09:40

      Vi tycker olika där och jag uttrycker min åsikt. Jag kan också tycka att valet mellan herr eller fru är snålt.

      Min filosofi är denna: Vi kan peppa barnen i vår omgivning så mycket vi kan under deras uppväxt. Jag tycker att språket och hur vi talar till människor spelar stor roll, ord har betydelse och är viktiga. Jag kallar inte barn skitungar, inte min systerson som är det bästa och finaste jag vet. Till honom säger jag istället: Du är det bästa och finaste jag vet.

      Jag kallar inte folk lilla gumman kärleksfullt och varmt och jag säger ifrån när barnen jag möter på skoj kallar sina syskon för dumhuvud osv. Är man kärleksfull och varm i sitt sätt tycker jag att man kan kosta på sig att välja kärleksfulla ord. Det tar inte längre tid och är inte svårare.

      Svara
    • aina säger

      8 maj, 2013 kl. 09:52

      Vad är det du inte tror på?
      Det är väl bara att läsa innantill på bloggen för att förstå att detta är ett seriöst projekt.
      Emma som driver barnhemmet är den mest fantastiska och självuppoffrande unga tjej som du kan tänka dig, hon väljer bort ett bekvämt liv med hyfsad inkomst i Sverige för att kunna ge fattiga gatubarn livsglädjen åter, och detta in the middle of nowere Uganda. Och ja…jag har varit där och sett med egna ögon!

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 09:54

      Vad den första anonym ifrågasätter är sin sak, jag kopplar inte språkbruket till att det skulle vara oseriöst. Jag tycker bara att det är ett onödigt sätt att uttrycka sig på.

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 12:42

      Skitunge är ett skällsord riktat mot ett barn, sen om man säger det med skämten i ögat eller inte så är det ett j**** dumt namn på ett seriöst projekt. Att man inte kunde tänkta till när man skapade detta projekt med detta namn känns så jäklar oseriöst. Ett bevis till är ju att man nu sitter i denna knipa. Projektet drivs av oseriösa människor. Man måste tänka till lite. Projektet kan vara hur bra som helts, men namnet är det första man ser och det som förknippas med allt. SKITUNGE är ett skällsord. Inte vill jag ge pengar till någon som använder sådana ord, även om det sägs med varme. Jag lär iaf mina barn att inte använda så starta ord mot andra. Finns nog mer barn som växt upp och fått höra skitunge som något negativt än possitivt. Så ja det är oseriöst att döpa ett projekt till skitunge.

      skulle vilja se en tv gala som samlar in pengar till skitungar, hur många kanaler tror du nappar på den iden?

      Svara
    • Lilly säger

      8 maj, 2013 kl. 13:29

      Du kan ta din tråkiga attityd och hjälpa andra barn på andra sätt då. Och försvinn härifrån.
      Förstår inte varför du skulle slösa din tid här när namnet är plastrat över hela framsidan, så inget du fick reda på efter veckor av tidsinvestering i bloggen.

      Svara
    • Cindy säger

      8 maj, 2013 kl. 13:30

      Herr/Fru Anonym..

      Det finns väldigt mycket människor som inte gör ett SKIT för utsatta UNGAR, barn och människor. Den här tjejen ägnar sitt liv till att hjälpa barn/ungar/skitungar. Mer än vad man kan säga om andra människor och jag tror jag kan inkludera dig i den kategorin. Och jag måste säga att jag reagerar starkt på din kommentar:

      "Att man inte kunde tänkta till när man skapade detta projekt med detta namn känns så jäklar oseriöst. Ett bevis till är ju att man nu sitter i denna knipa"

      En människas vilja till att ägna sitt liv och sin vardag till hjälpa andra oavsett namn och benämning är något fint och något i högsta grad seriöst.

      Jag rekommenderar dig att sluta läsa den här bloggen om du tycker det är så jäkla oseriöst och om det är så himla rätt (enligt dig) att de sitter i knipa.

      Och en Tv Gala för skitungarna tror jag säkert många nappar på då denna bloggen redan nu är länkad av kända media personligheter som med all säkerhet skulle vilja stödja ett sådant projekt.

      Du och din bitterhet hittar säkert andra forum där du kan vädra dina åsikter som tydligen enligt min egen och andras kommentarer inte är vidare välkomna.

      Tack på förhand! Och 150 Kronor är på väg in till dessa underbara Skitungar! 🙂

      Svara
    • Tessie säger

      8 maj, 2013 kl. 13:44

      Men kära bittra människa.. du kanske ska läsa hennes profil som står här till höger på bloggen där Emma ger en förklaring till bloggens namn? "Det här är en blogg som är menad att ge en glimt av hur det är att leva och arbeta i Uganda med fjorton före detta gatubarn – våra skitungar. För att undvika missförstånd: Skitungar kallar vi dem självklart med ett enormt stort mått av värme och kärlek. Det började en dag när en av dem busade med mig och jag skojade tillbaka genom att säga "skitunge". Sen dess har de alla sprungit omkring och kallat varandra skitungar."

      När jag växte upp så blev man kallad skitunge av sina syskon.. det var inget skällsord, det var ett skämtsamt varmt ord. Inte som det är idag, med de ord som barnen växer upp med som "hora", horunge, och massa andra verkligen nedkränkande ord.
      Du kan väl kanske ta lite av din bittra tid och läsa igenom Emmas blogg och sen fundera över ditt liv? Vad du gör för andra människor. För jag gissar på att det kommer vara… noll.

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 13:52

      Cindy, kul att du inte ens kan läsa innan du svarar. Skrev inte att det är rätt att dom sitter i denna knippa. Men seriösa projekt har koll på vad som behövs och även buffert. Emma må ha ett stort hjärta och hjälper barn. Men varför använda skällsord (ja det är skitungar, bara ta en ordbok)

      Finns inget bra alls med det namnet. Så tyvärr JA namnet skapar en skugga över detta projekt. Som sagt detta kanske är hur bra som helts det Emma gör. Men jag väljer inte att skänka pengar pga namnet. Så det förlorar bara dom på, det anser jag är Emmas fel som valde en så dumt namn.

      Du kanske ska ta och läsa på lite om varumärken och vad det innebär och hur man förknippas med det.

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 14:00

      tessie, Slå upp ordet i en ordbok då? Och sen kan saker betyda olika för olika person, för mig är det negativt och det har jag rätt att säga utan att ni klankar ner på mig som person, men där står jag över er. Jag klagar inte på er.

      Jag tycker verkligen inte man ska kalla någon för skit, hur hjärligt det än är. Tror att det är för att man tillåter sådan som dom hårda orden kommer ifrån. man måste stanna upp någon gång och säga stop nu räcker det. om 20 år kanske dom säger hora, det är väl inget farligt. Det är ju ett gammal hederligt arbete och jag säger ju det på ett hjärligt sätt.

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 14:08

      Tessie- Jag har träffar både skolkuratorer, frivilliga från Bris och Jourhavande kompis regelbundet som säger att en vanlig fråga vid kontakt med dom är: Är jag mobbad? Istället för t.ex. ringa Bris och säga ”jag är mobbad” så är barnen osäkra. Saker sägs i kompisgänget eller i klassen, men det skrattas ju och är glatt. Orden känns inte helt bekväma att höra, men det finns ju ett skoj i det hela och det är ju ens kompisar som säger det. Eller är det ens kompisar? Barnen är osäkra. Har man då fått höra samma ord hemma av människor som står en nära så är det såklart inte lätt att avgöra.

      Vad kan vi då göra? Jo, se till att skällsord/nedsättande ord/osv inte används, ens på skoj. ”Dagens ord” som barn får höra som hora osv. kom inte från ingenstans, ribban höjdes inte dit direkt utan det är en process och utveckling som har lett oss dit.

      Jag är inte bitter. Jag gör vad jag kan för att hjälpa både i mitt jobb, genom mitt frivilligengagemang, genom att försöka påverka politiskt, genom att stötta organisationer med tid, engagemang och pengar. Så nej, varken bitter eller handlingsförlamad. Detta inlägg är ett sätt att försöka väcka tankar hos människor, för det påverkar så många unga i vårt samhälle. Hur vi pratar med barn påverkar hur dom ser på sig själva, hur dom ser på andra. Hur dom väljer att prata med andra och även vad dom själva tolererar att höra från andra. Jag ångrar mig, ska jag vara ärlig så gör det mig lite bitter att vuxna inte kan se vilket ansvar dom har i det här.

      Svara
    • Cindy säger

      8 maj, 2013 kl. 15:55

      Herr/Fru Anonym.

      Du behöver inte ta det så jäkla hårt kära vän! Och det här med varumärken.. Med tanke på att 99% av kommentarerna och människorna är positiva och väldigt villiga till att hjälpa så tycker jag det pekar mot ett bra varumärke? Att väldigt kända personligheter tar upp bloggen? Det måste ju verkligen rekflektera på ett bra varumärken? Media personligheter kan ju inte blir förknippade med vad som helst?

      Vidare skrev du inte ordagrant att du tycker det är "trevligt" att det är i knipa. Men det framgår väl ganska tydligt vad tycker och tänker om projektet och personen bakom det. Det reflekterars också i ditt svar tillbaka. Har inte du ett ansvar för att uttrycka dina åsikter på ett sätt som inte är nedvärderande? Jag tycker du är lite nedvärderande och inte vidare uppmuntrande i din kommentar mot Emma och "Skitungarna" och även genmot mig när du svarar på min kommentar. Om jag tar hela din kommentar ur kontext så kan jag ju inte läsa. Det är ju inte uppmuntrande, trevligt att säga? Det är ganska nedsättande.

      Lev så som du förespråkar.

      Emma har ett hjärta av guld som hjälper "Skitungarna" och är väldigt modig. Sätter upp detta och driver det så fantastiskt! Imponerande arbete! 100 Kronor till är på väg! 🙂

      Svara
    • Rebecca Alvarsson säger

      8 maj, 2013 kl. 16:22

      Jag tycker att skitungarna låter SKITBRA! min mamma kallade alltid mig och mina syskon för skitungar när vi var mindre. Och vi mår finfint idag, känner mig inte traumatiserad det minsta. haha. Jag tycker det är ett SKITBRA namn på dom. Puss !

      Svara
    • Ida säger

      8 maj, 2013 kl. 17:13

      Jag minns första gången jag hamnade på denna blogg, då reagerade jag också på namnet "Skitungarna" och fick lite underliga associationer, likaså min fästman och mina vänner då jag visade den för dem. MEN, när man läst Emmas förklaring och läser bloggen så förstår man att namnet är så litet i jämförelse med vad projektet är. Det Emma gör för dessa barn är så mycket större än namnet på organisationen. Jag själv är lärare och skulle inte föredra att använda ett liknande namn, som du säger påverkar språket barn, men om man inte kan se förbi detta i denna situation och se syftet bakom organistationen så är trångsynt ett för svagt ord att använda. Genom att "inte skänka pengar på grund av namnet" är det DU som nedvärderar. Att du hjälper så mycket du kan i ANDRA FALL spelar ingen roll i denna diskussion då du här väljer att ignorera dessa barns liv. Du kanske ska bortse från Emma och se barnen som faktiskt är de som får lida om organisationen inte får in nog med pengar. Det är BARNEN och deras överlevnad och välmående det handlar om, inte namnet på organisationen.

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 17:13

      Projektet heter inte "Skitungarna", det är bloggen som heter det. Projektet heter något i stil med "Therese and Emmas boys". Alla inblandade i projektet gör ett underbart jobb med pojkarna och flickorna. Tror inte att du lägger ner en bråkdel av den tid som Emma lägger ner på dessa barn/ungdomar.

      Bra jobbat Emma! Fortsätt på samma sätt som du gjort hitills!

      /Nettan

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 17:53

      Therese and Emma's Childrens Project tror jag att det heter!

      Svara
  60. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:26

    Att ha ett seriöst projekt och kalla dom man vill hjälpa för skitungar (även om det är med glimten i ögan) känns så jävla oseriöst. Tror inte alls på detta och skulle aldrig skänka några pengar till någon som vill vara fyndig över redan utsatta barn.

    Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 09:16

      Ja, eller så väljer man att kalla dom något helt annat som trots all värme i världen inte är nedsättande? Så svårt kan det inte vara. Så svårt ÄR det inte.

      Jag jobbar med utsatta barn och skulle aldrig i livet komma mig för att kalla dom för skitungar, aldrig. Jag kan kalla dom fantastiska, starka, världens bästa och det finaste som finns. Men aldrig skitungar. Kom igen, hur svårt är det?

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 09:54

      Vad den första anonym ifrågasätter är sin sak, jag kopplar inte språkbruket till att det skulle vara oseriöst. Jag tycker bara att det är ett onödigt sätt att uttrycka sig på.

      Svara
  61. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:26

    Hej, Jag har precis satt in 150 kr., jag fick reda på erat problem genom Katrin Zytomierskas blogg så ni får gärna uppdatera henne om hur det gick med allt så man kan få enn uppdatering. Men skal såklart gå in på din blogg också 🙂
    Lycka till och fortsätt kämpa!

    Svara
  62. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:26

    Hej, Jag har precis satt in 150 kr., jag fick reda på erat problem genom Katrin Zytomierskas blogg så ni får gärna uppdatera henne om hur det gick med allt så man kan få enn uppdatering. Men skal såklart gå in på din blogg också 🙂
    Lycka till och fortsätt kämpa!

    Svara
  63. Ingenjören säger

    8 maj, 2013 kl. 08:49

    Donerade femtusen. Lite oklart med clearingnumret eftersom min bank automatiskt satte det till 6000, men jag har hört att det ska funka.

    Svara
    • Emma Lantz säger

      9 maj, 2013 kl. 18:03

      IMPONERANDE!!!

      Svara
  64. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 08:58

    Hej!
    Har satt in en slant för hjälp med containern och har numera även en överföring varje månad till Er. Du gör ett fantastiskt jobb och jag är grymt imponerad!
    Behöver du hjälp med simundervisning till "skitungarna" kommer jag gärna och hjälper dig. Kunde jag lära dig simma så ska jag nog få rätt på "dina" pojkar också!!!
    (skämt och sido, vad jag förstår kan du också det där med simundervisning)
    Ha det bra! Fortsätt med det du gör, för jag tycker du gör det förbaskat BRA!!!
    //Anette
    Hälsar på din mamma när jag ser henne i byn jag bor i. Tror hon jobbar i min kommun.

    Svara
  65. Annika säger

    8 maj, 2013 kl. 09:02

    Fantastiska ni! Vilken absurd situation. Självklart hjälper vi till. Hoppas att ni får ihop det ni behöver. LYCKA TILL!

    Hälsningar
    fam. Aurell i Göteborg

    Svara
  66. Anna säger

    8 maj, 2013 kl. 09:13

    Jag har skickat över 200:- till er! Kram på er, ni är fantastiska!!

    Svara
  67. Cajsa Rännar säger

    8 maj, 2013 kl. 09:17

    En femhundring på väg och ett blogginlägg uppe:
    http://blogg.loppi.se/campcajsa/2013/05/08/nodlage-for-skitungarna/

    Svara
  68. Matilda säger

    8 maj, 2013 kl. 09:25

    Vill självklart bidra, en slant är påväg över 🙂

    Svara
  69. Maja säger

    8 maj, 2013 kl. 09:35

    Har satt in en slant och vidarebefordrat ditt upprop

    Svara
  70. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 09:54

    underbara kenza har nu tagit upp detta på sin blogg!!!!! 🙂

    Svara
  71. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 09:54

    underbara kenza har nu tagit upp detta på sin blogg!!!!! 🙂

    Svara
  72. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:09

    Missade att märka överföringen med "container" men skickade iväg 150 kr!! Underbart jobb ni gör!!!

    Svara
  73. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:09

    Missade att märka överföringen med "container" men skickade iväg 150 kr!! Underbart jobb ni gör!!!

    Svara
  74. studenten säger

    8 maj, 2013 kl. 10:14

    Hej! läste på Kenzas blogg, sätter in en liten hundralapp från mig 🙂 kram

    Svara
  75. Elin säger

    8 maj, 2013 kl. 10:33

    Är student och måste spara så jag kan tyvärr inte hjälpa till just nu, förhoppningsvis skänker jag en del senare – men jag delar på facebook för att fler ska se det. Lycka till!!

    Svara
  76. karin säger

    8 maj, 2013 kl. 10:43

    Jag har satt in en liten slant. Hoppas att det här löser sig nu!

    Svara
  77. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:44

    Någon som vet om jag ska klicka mig in på "Bg/Pg betalningar" eller på "Internationella betalningar"??? (Det gäller Swedbank, Sparbanken)

    Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 10:51

      I menyn på Swedbank väljer du betala/överföra, överföringar konton, lägg upp ny mottagare med clearingnr och kontonr som finns här på bloggen.
      Hoppas det funkar nu! / Jessica

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 10:54

      Tack Jessica! Men vilken typ av konto (Bankkonto, Personkonto eller Plusgiro) och vad ska jag skriva för mottagare?

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 10:59

      Bankkonto
      Clearingnr:6759
      Kontonr:726 881 732
      Mottagare: Skitungarna
      I meddelande mottagarkonto skriver du container.

      Gick det? / Jessica

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 11:02

      Yes, det gick. Tack för hjälpen! Brukar inte använda mig av den tjänsten så visste inte hur man gjorde med överföringar från mitt konto till annat konto.

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 11:05

      Kanon, inga problem! / Jessica

      Svara
  78. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:44

    Någon som vet om jag ska klicka mig in på "Bg/Pg betalningar" eller på "Internationella betalningar"??? (Det gäller Swedbank, Sparbanken)

    Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 10:51

      I menyn på Swedbank väljer du betala/överföra, överföringar konton, lägg upp ny mottagare med clearingnr och kontonr som finns här på bloggen.
      Hoppas det funkar nu! / Jessica

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 10:54

      Tack Jessica! Men vilken typ av konto (Bankkonto, Personkonto eller Plusgiro) och vad ska jag skriva för mottagare?

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 11:02

      Yes, det gick. Tack för hjälpen! Brukar inte använda mig av den tjänsten så visste inte hur man gjorde med överföringar från mitt konto till annat konto.

      Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 11:05

      Kanon, inga problem! / Jessica

      Svara
  79. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:47

    Satte över en hundralapp. Hoppas nu allt går vägen!

    Svara
  80. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:47

    Satte över en hundralapp. Hoppas nu allt går vägen!

    Svara
  81. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:50

    Okej, nya frågor! Jag skrev senast 12:44.

    Hittade rätt länk, "Överföringar" är väl rätt?

    I alla fall. Det står "Mottagare" samt vilken typ av konto det är.
    Vet ni vad det ska vara där? Vad skrev ni andra?? (Swedbank, Sparbanken).

    Svara
  82. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:53

    Bankkonto! Se mitt svar vid ditt inlägg 12:44 / Jessica

    Svara
  83. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 10:53

    Bankkonto! Se mitt svar vid ditt inlägg 12:44 / Jessica

    Svara
  84. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 11:00

    (Fortfarande jag som skrev först 12:44….) Okej, nu gjorde jag väl rätt hoppas jag! 50 kronor från mig som student kommer in nu får vi hoppas 🙂

    Svara
  85. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 11:00

    (Fortfarande jag som skrev först 12:44….) Okej, nu gjorde jag väl rätt hoppas jag! 50 kronor från mig som student kommer in nu får vi hoppas 🙂

    Svara
  86. Nadja säger

    8 maj, 2013 kl. 11:07

    Är också student men förde över 50 kr. En liten summa men bättre än ingenting, tänker att det växer med allt annat.
    Hoppas verkligen att det löser sig!

    Svara
  87. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 11:13

    Satte in 150:-, hoppas det räcker en liten bit på vägen. Ni är fantastiska <3

    Svara
  88. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 11:13

    Satte in 150:-, hoppas det räcker en liten bit på vägen. Ni är fantastiska <3

    Svara
  89. Sofia säger

    8 maj, 2013 kl. 12:22

    Satte in 500kr. Hoppas det löser sig med allt!

    Svara
  90. Marie säger

    8 maj, 2013 kl. 13:46

    Har satt in 200 kr.
    Ni gör ett fantastiskt jobb, underbara människor! <3

    Svara
  91. Anna säger

    8 maj, 2013 kl. 14:47

    En liten slant från mig också!
    Till anonym; försvinn härifrån och sluta läsa om du nu är så väldigt negativ till både namn och insats! Ingen tvingar dig att läsa bloggen. Här vill vi ha en positiv anda, tack!

    Svara
  92. Madeleine Melléus säger

    8 maj, 2013 kl. 15:00

    Litet bidrag från mig med! Vet hur det är att kämpa sådär! Mitt projektarbete på gymnasiet var att hjälpa ett barnhem i Kenya. Efter ca 1 år kom jag iväg till Nairobi! Mest fantastiska resa någonsin. Sedan dess har jag haft två insamlingstillfällen till och åkt ner med saker och ekonomiskt bistånd till det barnhemmet.
    Det är ett fantastiskt arbete ni gör! Hör av er om ni behöver fler där borta! 😉

    Svara
  93. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 15:08

    Har nu satt in ett bidrag på kontot, hoppas att allt löser sig.
    Du är otroligt duktig med dina "skitungar"

    Svara
  94. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 15:08

    Har nu satt in ett bidrag på kontot, hoppas att allt löser sig.
    Du är otroligt duktig med dina "skitungar"

    Svara
  95. Hannah säger

    8 maj, 2013 kl. 15:30

    Finns det ev. ett telefonnummer kopplat till bankkontot så man kan använda Swish?

    https://www.getswish.com/sa-fungerar-det

    Svara
  96. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 15:33

    Nu har jag skickat 150 kr tillsammans med ett stort varmt tack för allt fint du gör för dessa ungar.
    // Gunilla

    Svara
  97. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 15:33

    Nu har jag skickat 150 kr tillsammans med ett stort varmt tack för allt fint du gör för dessa ungar.
    // Gunilla

    Svara
  98. ebbapebbas säger

    8 maj, 2013 kl. 15:54

    Satt in 200 kr hoppas det hjälper lite ifall!

    Svara
  99. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 16:15

    Jag hade ganska precis en tia på kortet, fattig student som jag är. Men den tian gör nog mer nytta för er än för mig!

    Svara
  100. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 16:15

    Jag hade ganska precis en tia på kortet, fattig student som jag är. Men den tian gör nog mer nytta för er än för mig!

    Svara
  101. Angela säger

    8 maj, 2013 kl. 16:30

    Jag härstammar själv från Uganda och vart så sjukt rörd när jag läste detta- och givetvis har jag bidragit med en slant. Kul att det finns så många människor som bryr sig!!!

    Svara
  102. Jasmin säger

    8 maj, 2013 kl. 18:57

    Hej, jag kunde bara ge 250 kr men jag hoppas det hjälper 🙂
    Lycka till med jobbet, det du gör är fantastiskt!

    Kram från
    Jasmin på http://seos.blogg.se

    Svara
  103. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 19:23

    Härligt att se vilken gensvar det blivit!! Har också satt in pengar och delat på facebook. Håller nu alla tummar. Ni är fantastiska!! Styrkekramar.

    Svara
  104. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 19:23

    Härligt att se vilken gensvar det blivit!! Har också satt in pengar och delat på facebook. Håller nu alla tummar. Ni är fantastiska!! Styrkekramar.

    Svara
  105. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 19:54

    Har satt in 500 kronor idag, lika mycket som min/vår dotter fick i födelsedags present idag. Inte massor men alla kan göra något. Helene

    Svara
  106. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 19:54

    Har satt in 500 kronor idag, lika mycket som min/vår dotter fick i födelsedags present idag. Inte massor men alla kan göra något. Helene

    Svara
  107. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 19:59

    Vad heter barnhemmet och i vilken stad ligger det? Kan gärna sätta in en summa men hatar bondfångeri! Vill ha mer fakta och orkar inte läsa igenom hela bloggen för att få fram det.

    Astrid B

    Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 20:16

      Emma & Therese Children's Project (ETCP)
      Kabale, Uganda

      Svara
    • Katarina säger

      8 maj, 2013 kl. 20:22

      Jag har inte varit där själv men följt bloggen. Här är lite info som jag samlade ihop när jag nominerade dem till Svenska hjältar.

      Jag skriver till er för att tipsa er om flera hjältar, svenska och inhemska vuxna i Uganda och inte minst de killar som med hjälp av detta projekt rätar upp sina liv. Emma och Therese kom i kontakt med killarna när de gjorde sin socionompraktik, killarna levde då på gatan med allt vad det innebar. Innan deras praktikperiod var slut lyckades Emma och Therese ordna så att killarna fick flytta in på ett boende. När Emma senare åkte tillbaks för att hälsa på dem framkom det att killarna blev systematiskt misshandlade på boendet. Då sattes den process igång som resulterade i ”Emma and Therese children project” som innebär att dessa killar har fått ett hem. Nu, 1,5 år senare, går alla killarna i skolan och på fritiden tycker de om att spela fotboll. Emma bor mestadels tillsammans med killarna medan Therese bor i Sverige. De är registrerade och granskas av ”Ministry of gender labour and social development”. Verksamheten är beroende av bidrag från privatpersoner i Sverige.

      Svara
  108. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 19:59

    Vad heter barnhemmet och i vilken stad ligger det? Kan gärna sätta in en summa men hatar bondfångeri! Vill ha mer fakta och orkar inte läsa igenom hela bloggen för att få fram det.

    Astrid B

    Svara
  109. Christin.M säger

    8 maj, 2013 kl. 21:16

    Sätter in pengar och dela på Fb. Ni är helt fantastiska, lycka till nu!!

    Svara
  110. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 21:20

    500 kr från vår familj är överfört. Hoppas allt ordnar sig!!
    Kram Carina

    Svara
  111. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 21:20

    500 kr från vår familj är överfört. Hoppas allt ordnar sig!!
    Kram Carina

    Svara
  112. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 21:31

    Vad dåligt att du inte har en bättre presentation av dig själv. Det är det första jag läser då jag går in på en blogg för att få ett litet hum.Allt det andra som nu är långa inlägg blir då ointressant för mig. Annars kanske jag oxå skänkt en slant till dessa skitungar! Så tänker jag!

    Svara
    • Kari säger

      8 maj, 2013 kl. 21:49

      Trolling? Så tråkigt inlägg!

      Svara
    • Katarina säger

      9 maj, 2013 kl. 01:29

      Det är en ny hemsida på gång med mer översiktlig information. Men tills dess skulle jag rekomendera att läsa några inlägg, lovar att du snabbt får en känsla för stället.

      Svara
  113. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 21:36

    Det är väl normalt att ett land tar tull och skattar varor? Det gör ju Sverige också? Slipper välgörande föreningar skatt och tull på sånt i Sverige?

    Svara
    • Anonym säger

      8 maj, 2013 kl. 21:52

      Vilka välgörande föreningar som tar in varor/tjänster till Sverige tänker du på?

      Svara
    • Katarina säger

      9 maj, 2013 kl. 01:34

      Jag vet inte hur det är i sverige men i uganda finns tydligen bestämmelsen att tull inte behöver betalas i vissa fall, ex vid den här typen av organisation. Dock verkar det vara svårt att få igenom detta med hänvisning till att andra fuskar. Intyg krävs från högt uppsatt person, det intygn som de fått från Kabales styrande räknades inte högre upp.

      Svara
    • Sanna säger

      9 maj, 2013 kl. 21:56

      http://www.tullverket.se/innehallao/v/valgorenhetsorganisationervarortill/valgorenhetsorganisationervarortill.4.230c8d84122d2a4008e80001957.html

      Svara
  114. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 21:51

    Har satt in 1000 kronor. Hoppas ni totalt får in mer än vad ni ber om. Jag vet inte exakt hur ni är organiserade, men av det jag kan utläsa så har ni antagligen mycket mindre omkostnader än de flesta bistånd- och välgörenhetsorganisationer, så jag tror pengarna kommer göra mycket nytta. Kram.

    Svara
    • Kari säger

      8 maj, 2013 kl. 22:07

      Jag har hälsat på hemmet två gånger utan att känna Emma tidigare och törs garantera att alla pengar går direkt in i verksamheten! Vill du veta mer så maila mig på kari.maliniemi@nacka.se

      Svara
  115. Anonym säger

    8 maj, 2013 kl. 21:51

    Har satt in 1000 kronor. Hoppas ni totalt får in mer än vad ni ber om. Jag vet inte exakt hur ni är organiserade, men av det jag kan utläsa så har ni antagligen mycket mindre omkostnader än de flesta bistånd- och välgörenhetsorganisationer, så jag tror pengarna kommer göra mycket nytta. Kram.

    Svara
  116. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 05:20

    Hej, jag är student och har inte jättemycket över varje månad men satte iaf in 150:- nu hoppas att ni når målet med lite hjälp ifrån alla. Tycker att det du gör är jättefint, heja dig!!

    Svara
  117. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 05:20

    Hej, jag är student och har inte jättemycket över varje månad men satte iaf in 150:- nu hoppas att ni når målet med lite hjälp ifrån alla. Tycker att det du gör är jättefint, heja dig!!

    Svara
  118. BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen säger

    9 maj, 2013 kl. 05:31

    Superbra jobbat av dig!! 🙂

    Svara
  119. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 06:22

    Hej ! Jag har satt in mitt bidrag, märkt container
    Verkligen LYCKA TILL ! Fantastiskt jobb ni gör!All heder !
    Kram
    Inger

    Svara
  120. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 06:22

    Hej ! Jag har satt in mitt bidrag, märkt container
    Verkligen LYCKA TILL ! Fantastiskt jobb ni gör!All heder !
    Kram
    Inger

    Svara
  121. Maja- och Melkerbloggen säger

    9 maj, 2013 kl. 06:30

    400 insatta från oss! Barnen har gett av sina sparpengar också 🙂

    Svara
  122. Helena säger

    9 maj, 2013 kl. 08:26

    500 från mig!

    Svara
  123. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 08:59

    Vilket fantastiskt gensvar det blev! Jag förstår att du vill ha inlägget kvar högst upp ett tag, men jag är rackarns nyfiken på hur mycket du fått in!?

    Trist att det dykt upp en tjurskalle, tidigare i kommentarsfältet, vi som haft så fritt från sådana tidigare.

    Lycka till nu!

    Svara
    • Emma säger

      9 maj, 2013 kl. 09:07

      Ja, heeelt otroligt gensvar. Jag är i chock. Förstår att många vill veta och lovar att publicera ett inlägg senare idag/kväll och redovisa för exakt hur mycket som kommit in.

      Svara
    • Katarina säger

      9 maj, 2013 kl. 09:11

      Det är ju röd dag idag så jag gissar att det kommer en pyts med pengar imorgon också. Det var iaf tidigaste överföringsdag för mig.

      Svara
    • Emma säger

      9 maj, 2013 kl. 10:59

      Visst ja, det tänkte jag inte på. Då är det nog bättre jag redovisar imorgon eftermiddag/kväll så det blir riktigt.

      Svara
    • Anonym säger

      9 maj, 2013 kl. 11:22

      Åh, vi kan väl få en lägesrapport ändå?

      Svara
    • Anonym säger

      9 maj, 2013 kl. 13:57

      Ja snälla! Bara så vi vet om det verkar närma sig eller om ni fått ihop tillräckligt!

      Svara
  124. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 08:59

    Vilket fantastiskt gensvar det blev! Jag förstår att du vill ha inlägget kvar högst upp ett tag, men jag är rackarns nyfiken på hur mycket du fått in!?

    Trist att det dykt upp en tjurskalle, tidigare i kommentarsfältet, vi som haft så fritt från sådana tidigare.

    Lycka till nu!

    Svara
    • Anonym säger

      9 maj, 2013 kl. 11:22

      Åh, vi kan väl få en lägesrapport ändå?

      Svara
    • Anonym säger

      9 maj, 2013 kl. 13:57

      Ja snälla! Bara så vi vet om det verkar närma sig eller om ni fått ihop tillräckligt!

      Svara
  125. LindaE säger

    9 maj, 2013 kl. 11:36

    Hej!

    Otroligt jobb ni gör, jag blir uppriktigt rörd över att se gensvaret samt att läsa om er historia. Vi har satt över en summa pengar och ser framemot en avrapportering så småningom. Lycka till med allt!

    /Linda med familj

    Svara
  126. elin säger

    9 maj, 2013 kl. 11:52

    HejHej! Ni gör ett så fint jobb, har satt över lite pengar jag med, lycka till med allt!

    Svara
  127. Eddie och Barnen på Bristol Academy säger

    9 maj, 2013 kl. 15:34

    Emma, ser att det kommer lösa sig!:) Så jäkla bra!:) Anna

    Svara
  128. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 19:20

    En summa kommer från mig imorgon. lycka till!

    /Cissi
    http://sjmanshustrun.blogg.se/

    Svara
  129. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 19:20

    En summa kommer från mig imorgon. lycka till!

    /Cissi
    http://sjmanshustrun.blogg.se/

    Svara
  130. Anna säger

    9 maj, 2013 kl. 19:59

    Jag har följt bloggen länge, men det har inte blivit av att skänka något tidigare. Bra med en påminnelse om att det behövs!
    /Anna

    Svara
  131. Emma säger

    9 maj, 2013 kl. 20:20

    Underbart att se att så många faktiskt hjälper till och ställer upp när någon ber om hjälp. Ni gör ett underbart jobb och även om du någon känner dig trött eller tycker att det är jobbig ska du veta att det finns en hel del folk som stöttar dig även om vi är på andra sidan jorden.
    Självklart har även jag satt in en peng.

    /Emma

    Svara
  132. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 21:06

    Budskapet har verkligen spridit sig i bloggvärlden, eftersom det även nått mig. ni fick just 500 kronor, lycka till!

    //Eva

    Svara
  133. Anonym säger

    9 maj, 2013 kl. 21:06

    Budskapet har verkligen spridit sig i bloggvärlden, eftersom det även nått mig. ni fick just 500 kronor, lycka till!

    //Eva

    Svara
  134. Anna-Karin säger

    10 maj, 2013 kl. 08:35

    Jag förstår eran frustration över situationen, men skulle ändå behöva förstå varför man skulle betala 30000 kr för att få ut en nästan full container med begagnade prylar? Skulle det inte vara bättre att ta de 30000 kr och istället köpa nya saker till barnen? Det borde rimligtvis generera mycket fler saker som passar bättre och som kunde användas och återanvändas under en längre tid?

    /Anna-Karin

    Svara
  135. Anonym säger

    10 maj, 2013 kl. 09:33

    200:- överförda till ER! Lycka till , ni är sanna hjältar!

    Svara
  136. Anonym säger

    10 maj, 2013 kl. 09:33

    200:- överförda till ER! Lycka till , ni är sanna hjältar!

    Svara
  137. Anonym säger

    10 maj, 2013 kl. 09:51

    Läste om ditt projekt via Elaine Eksvärds blogg.
    500kr på väg. Lycka till med ditt projekt!

    Svara
  138. Anonym säger

    10 maj, 2013 kl. 09:51

    Läste om ditt projekt via Elaine Eksvärds blogg.
    500kr på väg. Lycka till med ditt projekt!

    Svara
  139. Anonym säger

    10 maj, 2013 kl. 09:58

    Satte in 200 kronor med förhoppning om att situationen löser sig på fortaste & bästa möjliga vis. Heja er och det fantastiska arbete som görs =))

    Svara
  140. Anonym säger

    10 maj, 2013 kl. 09:58

    Satte in 200 kronor med förhoppning om att situationen löser sig på fortaste & bästa möjliga vis. Heja er och det fantastiska arbete som görs =))

    Svara
  141. Anonym säger

    10 maj, 2013 kl. 10:26

    Har precis satt in 300 kr. Hoppas att situationen löser sig snart. Lycka til, ni gör ett fantastiskt jobbl!!

    Svara
  142. Anonym säger

    10 maj, 2013 kl. 10:26

    Har precis satt in 300 kr. Hoppas att situationen löser sig snart. Lycka til, ni gör ett fantastiskt jobbl!!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin