Om ni inte har möjlighet att skänka pengar är det även till stor hjälp om informationen åtminstone kan spridas vidare. Vi behöver som sagt all hjälp vi kan få för att lösa det här så att ”skitungarna” kan få alla de grejer som skickats åt dem.
Det kommer att bli efterspel av detta, ska tilläggas. Vi har som sagt överklagat till finansministern och ska göra allt vi kan för att gräva djupare och skapa debatt kring den här frågan i Uganda. Kan det verkligen vara så att man ska behöva betala ugandiska myndigheter för att kunna hjälpa de barn som det faktiskt är meningen att de ska hjälpa själva? Och att enda sättet att få slippa är genom att muta någon? Sjukt.
![]() |
| Packning i Sverige innan avfärd för några månader sen |
![]() |
| Nästan en hel container full med saker donerade från massa snälla människor runt om i Sverige till gatubarn och andra utsatta barn i Kabale, Uganda. |
![]() |
| Donationer som visade sig bli en ohyggligt dyr historia. |





Satte in 150 kronor till er!
Jättebra! Skickar över lite pengar, har pumpat familjen på lite grann också=)Hoppas du får mer än ni behöver t containern, så ni kan fira sedan.
Jättebra! Skickar över lite pengar, har pumpat familjen på lite grann också=)Hoppas du får mer än ni behöver t containern, så ni kan fira sedan.
250:- på väg! Håller tummarna att allt ska gå bra! Heja dig och er verksamhet!
Rätt beslut av er tycker jag!Jag sätter in tvåtusen imorgon när jag och min dator är på samma ställe.
Det här gillar jag! Vilka underbara människor det finns!
Satte in 150 direkt. Fy tusan vilken otur ni har haft!!
Sprider naturligtvis på alla sätt jag kan…och hoppas att det löser sig!
Satte precis in en liten slant, hoppas det hjälper en pyttebit på vägen i alla fall, ni gör ett så himla bra jobb! Kram
Men ååååh vad drygt:C ledsen man blir..sätter in pengar SÅKLART..önskar jag var nån slags PR människa som, förutom att dela på facebook och så kunde visa hur fantastiska ni är…
Satte över 300kr! Hoppas det hjälper!
Satte över 300kr! Hoppas det hjälper!
En tusing kommer från Bengan och mig! Kram Aina
Satte in 500:- extra bara för att det är sol och vår och ni behöver säkert dom bättre än jag!
Hoppas ni får tillbaka pengarna ni betalt.
Satte in 500:- extra bara för att det är sol och vår och ni behöver säkert dom bättre än jag!
Hoppas ni får tillbaka pengarna ni betalt.
En slant på väg och förhoppningsvis inkommer mer efter spridning på nätet. Håller tummarna! Kram till er!
Har satt in en slant och delat på FB. En tanke är att kanske be dom stora bloggarna som uppmärksammat pojkarna och er förut kanske ska detta skickat till sig också ?
Alla styrkekramar som finns till er alla som gör att jorden blir en bättre plats att leva på för så många människor
Ni är grymma, fortsätt att kämpa!!!! Sätter in en liten slant nu och mera kommer med skatteåterbäringen!! (Det var inte menat som ett drygt skämt :)) Emma, du är en riktigt hjälte i ordets alla bemärkelser!!
Hjälper till att sprida, dels genom min facebook, men även i min blogg: http://aspieblogg.se/2013/may/nodsituation-skitungarna-behover-hjalp.html#comment Hppas innerligt att det finns många läsare där ute som har bättre ekonomi än mig.
Fy sjutton! Är vid sådana här situationer som man är glad över svenska regler och byråkrati….
Har satt in 200 extra, hoppas att det ordnar sig för er!
Fy sjutton! Är vid sådana här situationer som man är glad över svenska regler och byråkrati….
Har satt in 200 extra, hoppas att det ordnar sig för er!
Fyfan, förstår att det måste kännas så tungt för er, och framför allt så trist att systemet funkar så dåligt och att det är så mycket korruption och äckel! 250 kronor på väg från mej också, förhoppningsvis räcker det en bit på vägen tillsammans med alla andras donationer!
Nu har jag satt in 500 kr till containern. Ni kommer också få 100 kr månadsvis från och med 130530.
Snart kan ni lägga denna energikrävande röran bakom er och fokusera på annat!
Nu har jag satt in 500 kr till containern. Ni kommer också få 100 kr månadsvis från och med 130530.
Snart kan ni lägga denna energikrävande röran bakom er och fokusera på annat!
Vilken eldsjäl du är! Fortsätt ditt fantastiska arbete. 300kr kommer strax.
Satte in en slant (glömde iofs märka den med container och skrev skitungarna i stället). Hoppas det går bra för er.
Så rätt gjort Emma! Självklart sprider i och jag sätter in en extra slant! K
Vi skickar så klart över ett bidrag också! Det är kul att följa er blogg och få insyn i annan kultur och vardag än den jag lever i.
Mvh Jennifer
Nu har jag satt in 1000 kr, hade tänkt köpa en smart phone, men det kan vänta, vilket inte ni kan.
Nu har jag satt in 1000 kr, hade tänkt köpa en smart phone, men det kan vänta, vilket inte ni kan.
Delat på fb samt överfört en slant.
//Anna S
Jag förde över det lilla jag kunde! Hoppas allt löser sig.
Blir så arg! Sätter över lite extra i morgon!
Har tyvärr inte möjlighet att skänka så jättemycket denna månaden men en liten slant är på väg.
/Hanna
Känner alltför väl igen detta.
Några små tips:
– Be om hjälp från svenska ambassaden att prata med ministern och övriga myndigheter.
-Försök att få media, tidningar, radio, tv att berätta om er situation och verksamhet. Ställ då den tuffa frågan till dem: Varför ska vi hjälpa era barn om ni gör så här mot dem och oss.
– Se till att detta sprids i sociala medier omgående= mer "badwill" för landet. Vill de styrande ha det så. Det handlar ju om struntsummor i mutor och byråkratiska finter. Men kan kosta mycket mer i uteblivna projekt etc.
– Prata med andra NGO´s, UN agencies hur de löser detta och be om stöd och kontakter.
-Byt forwarding agent. Hota med att hänga ut den i pressen mm.
Lycka till och keep the spirit high!
//Örjan
Satte in 500 igår, men missade märkningen "container". Skrev "Gåva". Lycka till med ert arbete. /Kerstin
Satte in 500 igår, men missade märkningen "container". Skrev "Gåva". Lycka till med ert arbete. /Kerstin
Hoppas situationen löser sig snart, överförde 300 kr men missade också märkningen "container". Tror jag skrev Anna Thomell el Anna Papadel
Hoppas situationen löser sig snart, överförde 300 kr men missade också märkningen "container". Tror jag skrev Anna Thomell el Anna Papadel
100 kr insatt, skickar uppropet vidare!
100 kr insatt, skickar uppropet vidare!
1000 kr märkt "Container" på väg till ert konto!
Jag har även spridit på FB och hoppas att det genererar några donationer till.
/Fru Direktör
1000 kr märkt "Container" på väg till ert konto!
Jag har även spridit på FB och hoppas att det genererar några donationer till.
/Fru Direktör
Satte in 200 kronor + delade på facebook..hoppas ni klarar denna månad utan att barnen märker av någon skillnad!
Skickar självklart en slant!!
Ni är helt fantastiska, vilket jobb ni gör! 150:- insatt och jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Försök att koppla av och njut av fotbollstuneringen. / Jessica
Ni är helt fantastiska, vilket jobb ni gör! 150:- insatt och jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Försök att koppla av och njut av fotbollstuneringen. / Jessica
Jag sätter över en slant när jag kommit hem!
Underbar blogg!
Hej Emma! Du är bäst. Sätter in en extraslant.Hoppas ni får ihop det annars får du göra ett utrop till. Hälsa alla. mvh Ami och Benjamin
Ni har fått en hundring av mej!
200:- insatt. Hoppas allt löser sig!//Yvonne
200:- insatt. Hoppas allt löser sig!//Yvonne
Skänkte 300 kronor och delade på facebook. Många bäckar små!
300:- insatt. Hoppas att det löser sig// Barbro
300:- insatt. Hoppas att det löser sig// Barbro
100 kr insatta och har delat på Facebook. Hoppas det löser sig! Kram, ni gör ett fantastiskt jobb 🙂
100 kr insatta och har delat på Facebook. Hoppas det löser sig! Kram, ni gör ett fantastiskt jobb 🙂
Satt in pengar och delat på fb. Vilket fantastiskt jobb ni gör, helt otroligt!!!!
Satt in en slant samt delat på facebook och twitter.
Att ha ett seriöst projekt och kalla dom man vill hjälpa för skitungar (även om det är med glimten i ögan) känns så jävla oseriöst. Tror inte alls på detta och skulle aldrig skänka några pengar till någon som vill vara fyndig över redan utsatta barn.
Oj, uppenbarligen har du inte läst den här bloggen förut? Att barnen kallas skitungar är ju med stor värme och kärlek. Ungefär som när en med ett leende säger "hihi din jäkla skitunge" och kramar om borrar in näsan och doftar på i sin älskade busiga skitunge.
Men jag antar att du säkert gör något viktigare och mer betydelsefullt med din vardag och pengar än att hjälpa fjorton utsatta gatubarn.
Ja, eller så väljer man att kalla dom något helt annat som trots all värme i världen inte är nedsättande? Så svårt kan det inte vara. Så svårt ÄR det inte.
Jag jobbar med utsatta barn och skulle aldrig i livet komma mig för att kalla dom för skitungar, aldrig. Jag kan kalla dom fantastiska, starka, världens bästa och det finaste som finns. Men aldrig skitungar. Kom igen, hur svårt är det?
Hej herr eller fru anonym. Nej, alla är inte som dig men dessa människor har arbetat mycket och visar väldigt mycket kärlek till barnen. Skulle du kalla en förälder oseriös mamma eller pappa om de kallade sina barn skitunge/-ar? Tror inte det. De har ju till och med förklarat varför ordet "skitungar" har valts att använda.
"För att undvika missförstånd: Skitungar kallar vi dem självklart med ett enormt stort mått av värme och kärlek. Det började en dag när en av dem busade med mig och jag skojade tillbaka genom att säga "skitunge". Sen dess har de alla sprungit omkring och kallat varandra skitungar."
Vi tycker olika där och jag uttrycker min åsikt. Jag kan också tycka att valet mellan herr eller fru är snålt.
Min filosofi är denna: Vi kan peppa barnen i vår omgivning så mycket vi kan under deras uppväxt. Jag tycker att språket och hur vi talar till människor spelar stor roll, ord har betydelse och är viktiga. Jag kallar inte barn skitungar, inte min systerson som är det bästa och finaste jag vet. Till honom säger jag istället: Du är det bästa och finaste jag vet.
Jag kallar inte folk lilla gumman kärleksfullt och varmt och jag säger ifrån när barnen jag möter på skoj kallar sina syskon för dumhuvud osv. Är man kärleksfull och varm i sitt sätt tycker jag att man kan kosta på sig att välja kärleksfulla ord. Det tar inte längre tid och är inte svårare.
Vad är det du inte tror på?
Det är väl bara att läsa innantill på bloggen för att förstå att detta är ett seriöst projekt.
Emma som driver barnhemmet är den mest fantastiska och självuppoffrande unga tjej som du kan tänka dig, hon väljer bort ett bekvämt liv med hyfsad inkomst i Sverige för att kunna ge fattiga gatubarn livsglädjen åter, och detta in the middle of nowere Uganda. Och ja…jag har varit där och sett med egna ögon!
Vad den första anonym ifrågasätter är sin sak, jag kopplar inte språkbruket till att det skulle vara oseriöst. Jag tycker bara att det är ett onödigt sätt att uttrycka sig på.
Skitunge är ett skällsord riktat mot ett barn, sen om man säger det med skämten i ögat eller inte så är det ett j**** dumt namn på ett seriöst projekt. Att man inte kunde tänkta till när man skapade detta projekt med detta namn känns så jäklar oseriöst. Ett bevis till är ju att man nu sitter i denna knipa. Projektet drivs av oseriösa människor. Man måste tänka till lite. Projektet kan vara hur bra som helts, men namnet är det första man ser och det som förknippas med allt. SKITUNGE är ett skällsord. Inte vill jag ge pengar till någon som använder sådana ord, även om det sägs med varme. Jag lär iaf mina barn att inte använda så starta ord mot andra. Finns nog mer barn som växt upp och fått höra skitunge som något negativt än possitivt. Så ja det är oseriöst att döpa ett projekt till skitunge.
skulle vilja se en tv gala som samlar in pengar till skitungar, hur många kanaler tror du nappar på den iden?
Du kan ta din tråkiga attityd och hjälpa andra barn på andra sätt då. Och försvinn härifrån.
Förstår inte varför du skulle slösa din tid här när namnet är plastrat över hela framsidan, så inget du fick reda på efter veckor av tidsinvestering i bloggen.
Herr/Fru Anonym..
Det finns väldigt mycket människor som inte gör ett SKIT för utsatta UNGAR, barn och människor. Den här tjejen ägnar sitt liv till att hjälpa barn/ungar/skitungar. Mer än vad man kan säga om andra människor och jag tror jag kan inkludera dig i den kategorin. Och jag måste säga att jag reagerar starkt på din kommentar:
"Att man inte kunde tänkta till när man skapade detta projekt med detta namn känns så jäklar oseriöst. Ett bevis till är ju att man nu sitter i denna knipa"
En människas vilja till att ägna sitt liv och sin vardag till hjälpa andra oavsett namn och benämning är något fint och något i högsta grad seriöst.
Jag rekommenderar dig att sluta läsa den här bloggen om du tycker det är så jäkla oseriöst och om det är så himla rätt (enligt dig) att de sitter i knipa.
Och en Tv Gala för skitungarna tror jag säkert många nappar på då denna bloggen redan nu är länkad av kända media personligheter som med all säkerhet skulle vilja stödja ett sådant projekt.
Du och din bitterhet hittar säkert andra forum där du kan vädra dina åsikter som tydligen enligt min egen och andras kommentarer inte är vidare välkomna.
Tack på förhand! Och 150 Kronor är på väg in till dessa underbara Skitungar! 🙂
Men kära bittra människa.. du kanske ska läsa hennes profil som står här till höger på bloggen där Emma ger en förklaring till bloggens namn? "Det här är en blogg som är menad att ge en glimt av hur det är att leva och arbeta i Uganda med fjorton före detta gatubarn – våra skitungar. För att undvika missförstånd: Skitungar kallar vi dem självklart med ett enormt stort mått av värme och kärlek. Det började en dag när en av dem busade med mig och jag skojade tillbaka genom att säga "skitunge". Sen dess har de alla sprungit omkring och kallat varandra skitungar."
När jag växte upp så blev man kallad skitunge av sina syskon.. det var inget skällsord, det var ett skämtsamt varmt ord. Inte som det är idag, med de ord som barnen växer upp med som "hora", horunge, och massa andra verkligen nedkränkande ord.
Du kan väl kanske ta lite av din bittra tid och läsa igenom Emmas blogg och sen fundera över ditt liv? Vad du gör för andra människor. För jag gissar på att det kommer vara… noll.
Cindy, kul att du inte ens kan läsa innan du svarar. Skrev inte att det är rätt att dom sitter i denna knippa. Men seriösa projekt har koll på vad som behövs och även buffert. Emma må ha ett stort hjärta och hjälper barn. Men varför använda skällsord (ja det är skitungar, bara ta en ordbok)
Finns inget bra alls med det namnet. Så tyvärr JA namnet skapar en skugga över detta projekt. Som sagt detta kanske är hur bra som helts det Emma gör. Men jag väljer inte att skänka pengar pga namnet. Så det förlorar bara dom på, det anser jag är Emmas fel som valde en så dumt namn.
Du kanske ska ta och läsa på lite om varumärken och vad det innebär och hur man förknippas med det.
tessie, Slå upp ordet i en ordbok då? Och sen kan saker betyda olika för olika person, för mig är det negativt och det har jag rätt att säga utan att ni klankar ner på mig som person, men där står jag över er. Jag klagar inte på er.
Jag tycker verkligen inte man ska kalla någon för skit, hur hjärligt det än är. Tror att det är för att man tillåter sådan som dom hårda orden kommer ifrån. man måste stanna upp någon gång och säga stop nu räcker det. om 20 år kanske dom säger hora, det är väl inget farligt. Det är ju ett gammal hederligt arbete och jag säger ju det på ett hjärligt sätt.
Tessie- Jag har träffar både skolkuratorer, frivilliga från Bris och Jourhavande kompis regelbundet som säger att en vanlig fråga vid kontakt med dom är: Är jag mobbad? Istället för t.ex. ringa Bris och säga ”jag är mobbad” så är barnen osäkra. Saker sägs i kompisgänget eller i klassen, men det skrattas ju och är glatt. Orden känns inte helt bekväma att höra, men det finns ju ett skoj i det hela och det är ju ens kompisar som säger det. Eller är det ens kompisar? Barnen är osäkra. Har man då fått höra samma ord hemma av människor som står en nära så är det såklart inte lätt att avgöra.
Vad kan vi då göra? Jo, se till att skällsord/nedsättande ord/osv inte används, ens på skoj. ”Dagens ord” som barn får höra som hora osv. kom inte från ingenstans, ribban höjdes inte dit direkt utan det är en process och utveckling som har lett oss dit.
Jag är inte bitter. Jag gör vad jag kan för att hjälpa både i mitt jobb, genom mitt frivilligengagemang, genom att försöka påverka politiskt, genom att stötta organisationer med tid, engagemang och pengar. Så nej, varken bitter eller handlingsförlamad. Detta inlägg är ett sätt att försöka väcka tankar hos människor, för det påverkar så många unga i vårt samhälle. Hur vi pratar med barn påverkar hur dom ser på sig själva, hur dom ser på andra. Hur dom väljer att prata med andra och även vad dom själva tolererar att höra från andra. Jag ångrar mig, ska jag vara ärlig så gör det mig lite bitter att vuxna inte kan se vilket ansvar dom har i det här.
Herr/Fru Anonym.
Du behöver inte ta det så jäkla hårt kära vän! Och det här med varumärken.. Med tanke på att 99% av kommentarerna och människorna är positiva och väldigt villiga till att hjälpa så tycker jag det pekar mot ett bra varumärke? Att väldigt kända personligheter tar upp bloggen? Det måste ju verkligen rekflektera på ett bra varumärken? Media personligheter kan ju inte blir förknippade med vad som helst?
Vidare skrev du inte ordagrant att du tycker det är "trevligt" att det är i knipa. Men det framgår väl ganska tydligt vad tycker och tänker om projektet och personen bakom det. Det reflekterars också i ditt svar tillbaka. Har inte du ett ansvar för att uttrycka dina åsikter på ett sätt som inte är nedvärderande? Jag tycker du är lite nedvärderande och inte vidare uppmuntrande i din kommentar mot Emma och "Skitungarna" och även genmot mig när du svarar på min kommentar. Om jag tar hela din kommentar ur kontext så kan jag ju inte läsa. Det är ju inte uppmuntrande, trevligt att säga? Det är ganska nedsättande.
Lev så som du förespråkar.
Emma har ett hjärta av guld som hjälper "Skitungarna" och är väldigt modig. Sätter upp detta och driver det så fantastiskt! Imponerande arbete! 100 Kronor till är på väg! 🙂
Jag tycker att skitungarna låter SKITBRA! min mamma kallade alltid mig och mina syskon för skitungar när vi var mindre. Och vi mår finfint idag, känner mig inte traumatiserad det minsta. haha. Jag tycker det är ett SKITBRA namn på dom. Puss !
Jag minns första gången jag hamnade på denna blogg, då reagerade jag också på namnet "Skitungarna" och fick lite underliga associationer, likaså min fästman och mina vänner då jag visade den för dem. MEN, när man läst Emmas förklaring och läser bloggen så förstår man att namnet är så litet i jämförelse med vad projektet är. Det Emma gör för dessa barn är så mycket större än namnet på organisationen. Jag själv är lärare och skulle inte föredra att använda ett liknande namn, som du säger påverkar språket barn, men om man inte kan se förbi detta i denna situation och se syftet bakom organistationen så är trångsynt ett för svagt ord att använda. Genom att "inte skänka pengar på grund av namnet" är det DU som nedvärderar. Att du hjälper så mycket du kan i ANDRA FALL spelar ingen roll i denna diskussion då du här väljer att ignorera dessa barns liv. Du kanske ska bortse från Emma och se barnen som faktiskt är de som får lida om organisationen inte får in nog med pengar. Det är BARNEN och deras överlevnad och välmående det handlar om, inte namnet på organisationen.
Projektet heter inte "Skitungarna", det är bloggen som heter det. Projektet heter något i stil med "Therese and Emmas boys". Alla inblandade i projektet gör ett underbart jobb med pojkarna och flickorna. Tror inte att du lägger ner en bråkdel av den tid som Emma lägger ner på dessa barn/ungdomar.
Bra jobbat Emma! Fortsätt på samma sätt som du gjort hitills!
/Nettan
Therese and Emma's Childrens Project tror jag att det heter!
Att ha ett seriöst projekt och kalla dom man vill hjälpa för skitungar (även om det är med glimten i ögan) känns så jävla oseriöst. Tror inte alls på detta och skulle aldrig skänka några pengar till någon som vill vara fyndig över redan utsatta barn.
Ja, eller så väljer man att kalla dom något helt annat som trots all värme i världen inte är nedsättande? Så svårt kan det inte vara. Så svårt ÄR det inte.
Jag jobbar med utsatta barn och skulle aldrig i livet komma mig för att kalla dom för skitungar, aldrig. Jag kan kalla dom fantastiska, starka, världens bästa och det finaste som finns. Men aldrig skitungar. Kom igen, hur svårt är det?
Vad den första anonym ifrågasätter är sin sak, jag kopplar inte språkbruket till att det skulle vara oseriöst. Jag tycker bara att det är ett onödigt sätt att uttrycka sig på.
Hej, Jag har precis satt in 150 kr., jag fick reda på erat problem genom Katrin Zytomierskas blogg så ni får gärna uppdatera henne om hur det gick med allt så man kan få enn uppdatering. Men skal såklart gå in på din blogg också 🙂
Lycka till och fortsätt kämpa!
Hej, Jag har precis satt in 150 kr., jag fick reda på erat problem genom Katrin Zytomierskas blogg så ni får gärna uppdatera henne om hur det gick med allt så man kan få enn uppdatering. Men skal såklart gå in på din blogg också 🙂
Lycka till och fortsätt kämpa!
Donerade femtusen. Lite oklart med clearingnumret eftersom min bank automatiskt satte det till 6000, men jag har hört att det ska funka.
IMPONERANDE!!!
Hej!
Har satt in en slant för hjälp med containern och har numera även en överföring varje månad till Er. Du gör ett fantastiskt jobb och jag är grymt imponerad!
Behöver du hjälp med simundervisning till "skitungarna" kommer jag gärna och hjälper dig. Kunde jag lära dig simma så ska jag nog få rätt på "dina" pojkar också!!!
(skämt och sido, vad jag förstår kan du också det där med simundervisning)
Ha det bra! Fortsätt med det du gör, för jag tycker du gör det förbaskat BRA!!!
//Anette
Hälsar på din mamma när jag ser henne i byn jag bor i. Tror hon jobbar i min kommun.
Fantastiska ni! Vilken absurd situation. Självklart hjälper vi till. Hoppas att ni får ihop det ni behöver. LYCKA TILL!
Hälsningar
fam. Aurell i Göteborg
Jag har skickat över 200:- till er! Kram på er, ni är fantastiska!!
En femhundring på väg och ett blogginlägg uppe:
http://blogg.loppi.se/campcajsa/2013/05/08/nodlage-for-skitungarna/
Vill självklart bidra, en slant är påväg över 🙂
Har satt in en slant och vidarebefordrat ditt upprop
underbara kenza har nu tagit upp detta på sin blogg!!!!! 🙂
underbara kenza har nu tagit upp detta på sin blogg!!!!! 🙂
Missade att märka överföringen med "container" men skickade iväg 150 kr!! Underbart jobb ni gör!!!
Missade att märka överföringen med "container" men skickade iväg 150 kr!! Underbart jobb ni gör!!!
Hej! läste på Kenzas blogg, sätter in en liten hundralapp från mig 🙂 kram
Är student och måste spara så jag kan tyvärr inte hjälpa till just nu, förhoppningsvis skänker jag en del senare – men jag delar på facebook för att fler ska se det. Lycka till!!
Jag har satt in en liten slant. Hoppas att det här löser sig nu!
Någon som vet om jag ska klicka mig in på "Bg/Pg betalningar" eller på "Internationella betalningar"??? (Det gäller Swedbank, Sparbanken)
I menyn på Swedbank väljer du betala/överföra, överföringar konton, lägg upp ny mottagare med clearingnr och kontonr som finns här på bloggen.
Hoppas det funkar nu! / Jessica
Tack Jessica! Men vilken typ av konto (Bankkonto, Personkonto eller Plusgiro) och vad ska jag skriva för mottagare?
Bankkonto
Clearingnr:6759
Kontonr:726 881 732
Mottagare: Skitungarna
I meddelande mottagarkonto skriver du container.
Gick det? / Jessica
Yes, det gick. Tack för hjälpen! Brukar inte använda mig av den tjänsten så visste inte hur man gjorde med överföringar från mitt konto till annat konto.
Kanon, inga problem! / Jessica
Någon som vet om jag ska klicka mig in på "Bg/Pg betalningar" eller på "Internationella betalningar"??? (Det gäller Swedbank, Sparbanken)
I menyn på Swedbank väljer du betala/överföra, överföringar konton, lägg upp ny mottagare med clearingnr och kontonr som finns här på bloggen.
Hoppas det funkar nu! / Jessica
Tack Jessica! Men vilken typ av konto (Bankkonto, Personkonto eller Plusgiro) och vad ska jag skriva för mottagare?
Yes, det gick. Tack för hjälpen! Brukar inte använda mig av den tjänsten så visste inte hur man gjorde med överföringar från mitt konto till annat konto.
Kanon, inga problem! / Jessica
Satte över en hundralapp. Hoppas nu allt går vägen!
Satte över en hundralapp. Hoppas nu allt går vägen!
Okej, nya frågor! Jag skrev senast 12:44.
Hittade rätt länk, "Överföringar" är väl rätt?
I alla fall. Det står "Mottagare" samt vilken typ av konto det är.
Vet ni vad det ska vara där? Vad skrev ni andra?? (Swedbank, Sparbanken).
Bankkonto! Se mitt svar vid ditt inlägg 12:44 / Jessica
Bankkonto! Se mitt svar vid ditt inlägg 12:44 / Jessica
(Fortfarande jag som skrev först 12:44….) Okej, nu gjorde jag väl rätt hoppas jag! 50 kronor från mig som student kommer in nu får vi hoppas 🙂
(Fortfarande jag som skrev först 12:44….) Okej, nu gjorde jag väl rätt hoppas jag! 50 kronor från mig som student kommer in nu får vi hoppas 🙂
Är också student men förde över 50 kr. En liten summa men bättre än ingenting, tänker att det växer med allt annat.
Hoppas verkligen att det löser sig!
Satte in 150:-, hoppas det räcker en liten bit på vägen. Ni är fantastiska <3
Satte in 150:-, hoppas det räcker en liten bit på vägen. Ni är fantastiska <3
Satte in 500kr. Hoppas det löser sig med allt!
Har satt in 200 kr.
Ni gör ett fantastiskt jobb, underbara människor! <3
En liten slant från mig också!
Till anonym; försvinn härifrån och sluta läsa om du nu är så väldigt negativ till både namn och insats! Ingen tvingar dig att läsa bloggen. Här vill vi ha en positiv anda, tack!
Litet bidrag från mig med! Vet hur det är att kämpa sådär! Mitt projektarbete på gymnasiet var att hjälpa ett barnhem i Kenya. Efter ca 1 år kom jag iväg till Nairobi! Mest fantastiska resa någonsin. Sedan dess har jag haft två insamlingstillfällen till och åkt ner med saker och ekonomiskt bistånd till det barnhemmet.
Det är ett fantastiskt arbete ni gör! Hör av er om ni behöver fler där borta! 😉
Har nu satt in ett bidrag på kontot, hoppas att allt löser sig.
Du är otroligt duktig med dina "skitungar"
Har nu satt in ett bidrag på kontot, hoppas att allt löser sig.
Du är otroligt duktig med dina "skitungar"
Finns det ev. ett telefonnummer kopplat till bankkontot så man kan använda Swish?
https://www.getswish.com/sa-fungerar-det
Nu har jag skickat 150 kr tillsammans med ett stort varmt tack för allt fint du gör för dessa ungar.
// Gunilla
Nu har jag skickat 150 kr tillsammans med ett stort varmt tack för allt fint du gör för dessa ungar.
// Gunilla
Satt in 200 kr hoppas det hjälper lite ifall!
Jag hade ganska precis en tia på kortet, fattig student som jag är. Men den tian gör nog mer nytta för er än för mig!
Jag hade ganska precis en tia på kortet, fattig student som jag är. Men den tian gör nog mer nytta för er än för mig!
Jag härstammar själv från Uganda och vart så sjukt rörd när jag läste detta- och givetvis har jag bidragit med en slant. Kul att det finns så många människor som bryr sig!!!
Hej, jag kunde bara ge 250 kr men jag hoppas det hjälper 🙂
Lycka till med jobbet, det du gör är fantastiskt!
Kram från
Jasmin på http://seos.blogg.se
Härligt att se vilken gensvar det blivit!! Har också satt in pengar och delat på facebook. Håller nu alla tummar. Ni är fantastiska!! Styrkekramar.
Härligt att se vilken gensvar det blivit!! Har också satt in pengar och delat på facebook. Håller nu alla tummar. Ni är fantastiska!! Styrkekramar.
Har satt in 500 kronor idag, lika mycket som min/vår dotter fick i födelsedags present idag. Inte massor men alla kan göra något. Helene
Har satt in 500 kronor idag, lika mycket som min/vår dotter fick i födelsedags present idag. Inte massor men alla kan göra något. Helene
Vad heter barnhemmet och i vilken stad ligger det? Kan gärna sätta in en summa men hatar bondfångeri! Vill ha mer fakta och orkar inte läsa igenom hela bloggen för att få fram det.
Astrid B
Emma & Therese Children's Project (ETCP)
Kabale, Uganda
Jag har inte varit där själv men följt bloggen. Här är lite info som jag samlade ihop när jag nominerade dem till Svenska hjältar.
Jag skriver till er för att tipsa er om flera hjältar, svenska och inhemska vuxna i Uganda och inte minst de killar som med hjälp av detta projekt rätar upp sina liv. Emma och Therese kom i kontakt med killarna när de gjorde sin socionompraktik, killarna levde då på gatan med allt vad det innebar. Innan deras praktikperiod var slut lyckades Emma och Therese ordna så att killarna fick flytta in på ett boende. När Emma senare åkte tillbaks för att hälsa på dem framkom det att killarna blev systematiskt misshandlade på boendet. Då sattes den process igång som resulterade i ”Emma and Therese children project” som innebär att dessa killar har fått ett hem. Nu, 1,5 år senare, går alla killarna i skolan och på fritiden tycker de om att spela fotboll. Emma bor mestadels tillsammans med killarna medan Therese bor i Sverige. De är registrerade och granskas av ”Ministry of gender labour and social development”. Verksamheten är beroende av bidrag från privatpersoner i Sverige.
Vad heter barnhemmet och i vilken stad ligger det? Kan gärna sätta in en summa men hatar bondfångeri! Vill ha mer fakta och orkar inte läsa igenom hela bloggen för att få fram det.
Astrid B
Sätter in pengar och dela på Fb. Ni är helt fantastiska, lycka till nu!!
500 kr från vår familj är överfört. Hoppas allt ordnar sig!!
Kram Carina
500 kr från vår familj är överfört. Hoppas allt ordnar sig!!
Kram Carina
Vad dåligt att du inte har en bättre presentation av dig själv. Det är det första jag läser då jag går in på en blogg för att få ett litet hum.Allt det andra som nu är långa inlägg blir då ointressant för mig. Annars kanske jag oxå skänkt en slant till dessa skitungar! Så tänker jag!
Trolling? Så tråkigt inlägg!
Det är en ny hemsida på gång med mer översiktlig information. Men tills dess skulle jag rekomendera att läsa några inlägg, lovar att du snabbt får en känsla för stället.
Det är väl normalt att ett land tar tull och skattar varor? Det gör ju Sverige också? Slipper välgörande föreningar skatt och tull på sånt i Sverige?
Vilka välgörande föreningar som tar in varor/tjänster till Sverige tänker du på?
Jag vet inte hur det är i sverige men i uganda finns tydligen bestämmelsen att tull inte behöver betalas i vissa fall, ex vid den här typen av organisation. Dock verkar det vara svårt att få igenom detta med hänvisning till att andra fuskar. Intyg krävs från högt uppsatt person, det intygn som de fått från Kabales styrande räknades inte högre upp.
http://www.tullverket.se/innehallao/v/valgorenhetsorganisationervarortill/valgorenhetsorganisationervarortill.4.230c8d84122d2a4008e80001957.html
Har satt in 1000 kronor. Hoppas ni totalt får in mer än vad ni ber om. Jag vet inte exakt hur ni är organiserade, men av det jag kan utläsa så har ni antagligen mycket mindre omkostnader än de flesta bistånd- och välgörenhetsorganisationer, så jag tror pengarna kommer göra mycket nytta. Kram.
Jag har hälsat på hemmet två gånger utan att känna Emma tidigare och törs garantera att alla pengar går direkt in i verksamheten! Vill du veta mer så maila mig på kari.maliniemi@nacka.se
Har satt in 1000 kronor. Hoppas ni totalt får in mer än vad ni ber om. Jag vet inte exakt hur ni är organiserade, men av det jag kan utläsa så har ni antagligen mycket mindre omkostnader än de flesta bistånd- och välgörenhetsorganisationer, så jag tror pengarna kommer göra mycket nytta. Kram.
Hej, jag är student och har inte jättemycket över varje månad men satte iaf in 150:- nu hoppas att ni når målet med lite hjälp ifrån alla. Tycker att det du gör är jättefint, heja dig!!
Hej, jag är student och har inte jättemycket över varje månad men satte iaf in 150:- nu hoppas att ni når målet med lite hjälp ifrån alla. Tycker att det du gör är jättefint, heja dig!!
Superbra jobbat av dig!! 🙂
Hej ! Jag har satt in mitt bidrag, märkt container
Verkligen LYCKA TILL ! Fantastiskt jobb ni gör!All heder !
Kram
Inger
Hej ! Jag har satt in mitt bidrag, märkt container
Verkligen LYCKA TILL ! Fantastiskt jobb ni gör!All heder !
Kram
Inger
400 insatta från oss! Barnen har gett av sina sparpengar också 🙂
500 från mig!
Vilket fantastiskt gensvar det blev! Jag förstår att du vill ha inlägget kvar högst upp ett tag, men jag är rackarns nyfiken på hur mycket du fått in!?
Trist att det dykt upp en tjurskalle, tidigare i kommentarsfältet, vi som haft så fritt från sådana tidigare.
Lycka till nu!
Ja, heeelt otroligt gensvar. Jag är i chock. Förstår att många vill veta och lovar att publicera ett inlägg senare idag/kväll och redovisa för exakt hur mycket som kommit in.
Det är ju röd dag idag så jag gissar att det kommer en pyts med pengar imorgon också. Det var iaf tidigaste överföringsdag för mig.
Visst ja, det tänkte jag inte på. Då är det nog bättre jag redovisar imorgon eftermiddag/kväll så det blir riktigt.
Åh, vi kan väl få en lägesrapport ändå?
Ja snälla! Bara så vi vet om det verkar närma sig eller om ni fått ihop tillräckligt!
Vilket fantastiskt gensvar det blev! Jag förstår att du vill ha inlägget kvar högst upp ett tag, men jag är rackarns nyfiken på hur mycket du fått in!?
Trist att det dykt upp en tjurskalle, tidigare i kommentarsfältet, vi som haft så fritt från sådana tidigare.
Lycka till nu!
Åh, vi kan väl få en lägesrapport ändå?
Ja snälla! Bara så vi vet om det verkar närma sig eller om ni fått ihop tillräckligt!
Hej!
Otroligt jobb ni gör, jag blir uppriktigt rörd över att se gensvaret samt att läsa om er historia. Vi har satt över en summa pengar och ser framemot en avrapportering så småningom. Lycka till med allt!
/Linda med familj
HejHej! Ni gör ett så fint jobb, har satt över lite pengar jag med, lycka till med allt!
Emma, ser att det kommer lösa sig!:) Så jäkla bra!:) Anna
En summa kommer från mig imorgon. lycka till!
/Cissi
http://sjmanshustrun.blogg.se/
En summa kommer från mig imorgon. lycka till!
/Cissi
http://sjmanshustrun.blogg.se/
Jag har följt bloggen länge, men det har inte blivit av att skänka något tidigare. Bra med en påminnelse om att det behövs!
/Anna
Underbart att se att så många faktiskt hjälper till och ställer upp när någon ber om hjälp. Ni gör ett underbart jobb och även om du någon känner dig trött eller tycker att det är jobbig ska du veta att det finns en hel del folk som stöttar dig även om vi är på andra sidan jorden.
Självklart har även jag satt in en peng.
/Emma
Budskapet har verkligen spridit sig i bloggvärlden, eftersom det även nått mig. ni fick just 500 kronor, lycka till!
//Eva
Budskapet har verkligen spridit sig i bloggvärlden, eftersom det även nått mig. ni fick just 500 kronor, lycka till!
//Eva
Jag förstår eran frustration över situationen, men skulle ändå behöva förstå varför man skulle betala 30000 kr för att få ut en nästan full container med begagnade prylar? Skulle det inte vara bättre att ta de 30000 kr och istället köpa nya saker till barnen? Det borde rimligtvis generera mycket fler saker som passar bättre och som kunde användas och återanvändas under en längre tid?
/Anna-Karin
200:- överförda till ER! Lycka till , ni är sanna hjältar!
200:- överförda till ER! Lycka till , ni är sanna hjältar!
Läste om ditt projekt via Elaine Eksvärds blogg.
500kr på väg. Lycka till med ditt projekt!
Läste om ditt projekt via Elaine Eksvärds blogg.
500kr på väg. Lycka till med ditt projekt!
Satte in 200 kronor med förhoppning om att situationen löser sig på fortaste & bästa möjliga vis. Heja er och det fantastiska arbete som görs =))
Satte in 200 kronor med förhoppning om att situationen löser sig på fortaste & bästa möjliga vis. Heja er och det fantastiska arbete som görs =))
Har precis satt in 300 kr. Hoppas att situationen löser sig snart. Lycka til, ni gör ett fantastiskt jobbl!!
Har precis satt in 300 kr. Hoppas att situationen löser sig snart. Lycka til, ni gör ett fantastiskt jobbl!!