Idag fyller jag år. Tjugoåtta för att vara exakt. Känns lite märkligt. 28 år, då är man ju vuxen (eller?). Jag hade väntat mig i ett sånt läge att känna lite ångest eftersom ”man inte direkt är tjugo längre”, men jag känner ingen ångest överhuvudtaget, istället känner jag (på allvar, ni får ursäkta om det låter högtravande) en sån glädje och tacksamhet för mitt liv. De fina stunderna, men faktiskt även de mindre fina.
Jag skrattar så jag nästan kissar på mig när jag lagar mat Uganda-style ena dagen och lipar över att man inte kan köpa en förbannad kycklingfilé dagen därpå (!). Jag iakttar killarna när de leker med Isaac, hör hur de kiknar av skratt och blir alldeles varm inombords, en annan dag ser jag honom trilla och slå huvudet i en bordskant och känner mig som världens sämsta. Ibland kan jag sitta hur länge som helst och höra på Ivan och Tugumes pladder och oräkneliga frågor, andra gånger klarar jag knappt två minuter utan att bli knäpp. Upp och ner, upp och ner. Att få vara med om det. Få lov att må skit en dag och komma igen nästa. Den förmånen är jag så tacksam över (ännu mer sen jag läst Kristian Gidlunds blogg).
Ian, Buddha, James, Tugume, Ambrose, Ivan, Dan, Andrew, Ayebare, Brian, Stuart, Gwanga, Alex och Isaac – ni har orsakat huvudvärk både en och två och tjugofem gånger, men botat den så många gånger fler. Vi har varit med om mycket, good and bad, men aldrig, aldrig, kan jag komma ihåg att jag har haft en tråkig stund i ert sällskap. Ni förgyller mitt liv och jag är så glad över att få vara en del av ert.
Tack, underbaraste skitungar. Tack älskade Mamma, Pappa och Hanna, släkt, vänner, kollegor, bekanta och till och med personer jag aldrig träffat för att Ni uppmärksammat min födelsedag.
Det är så fint att jag knappt vet var jag ska ta vägen.
![]() |
| Tårta och sång, numera tradition när någon fyller år här. |
![]() |
| Jag har fått mersmak sen ugnen fått fjutt och bakade min egen. Hjärtformad tårta med rosa fluffdekorationer är kanske egentligen inte min melodi men vad vasen spelar det för roll? |
![]() |
| Isaac ville att Irene skulle smaka först. För att försäkra sig om att den inte är giftig? |
![]() |
| De andra högg i alla fall friskt in och vi skulle avsluta kalaset… |
![]() |
| …trodde jag. Istället kom de med presenter till mig… |
![]() |
| …det hade jag absolut inte räknat med och var nära på att börja gråta. |
![]() |
| Emma ”Muzahura”. Älskade skitungar. |









Grattis!
Grattis i efterskott!! Det låter som om du har haft en jättefin födelsedag! 🙂
Grattis Emma!
Grattis!!
Å stort grattis i efterskott!!
Grattis i efterskott Emma! Klart du ska vara glad för ditt liv, du gör sådan enorm skillnad i många andras! Fortsätt vara stolt och glad!//Petra
Ett stort GRATTIS i efterskott! Jag sitter här rörd och berörd över din ödmjukhet för livet och så väl beskrivet.
Ett stort GRATTIS i efterskott! Jag sitter här rörd och berörd över din ödmjukhet för livet och så väl beskrivet.
Stort grattis från Ann-Marie & Benjamin
Stort grattis från Ann-Marie & Benjamin
Grattis fina du 🙂 hoppas du får en härlig dag!
Grattis fina du 🙂 hoppas du får en härlig dag!
Hej Emma
Grattis på din dag, du får säga till när påsen du fick börjar ta slut så skickar jag ner en ny 🙂
Eva B
Stort grattis på din födelsedag igår!!
Stort grattis på din födelsedag igår!!
Geattis Emma i efterskott! 🙂 Anna
Grattis på födelsedagen!
Grattis! Nu vet jag två människor till i världen som är underbara! Du och Kristian Gidlund! Och nu ska jag gråta en skvätt till…
Grattis! Nu vet jag två människor till i världen som är underbara! Du och Kristian Gidlund! Och nu ska jag gråta en skvätt till…