• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Helgen i Kampala – Söndag

29 september, 2011 av Emma Lämna en kommentar

Det blev ingen gudstjänst den här söndagen, men väl ett kyrkobesök. Vi åkte till Uganda Martyr’s Seminary, en plats där många människor dödades på bål på 1800-talet för att de stod upp för sin tro. Både katoliker och protestanter mördades och därför finns det två olika kyrkor på platsen. 
Andrew, Gwanga och Buddha tittade på rekonstruktioner av offren och läste namnen på de som dödades.
Hyddan där mannen som utförde gärningarna bodde

De fick plats i hyddan nästan allihop

Hela gänget vid Uganda Martyr’s Seminary
Efter det körde vi till stan igen och besökte Ugandas nationella sportcenter där en cricketmatch pågick. Vi stannade för att titta en stund. 
De föredrar fotboll sa de. Jag med.
Vi ick komma in och lattja lite i inomhushallen. Killarna hade aldrig sett en sådan hall innan.


 Därefter begav vi oss till Kampalas tågstation. Det går väldigt få tåg därifrån. Ett godståg lyckades vi dock få se i rullning. Även detta var en förstagångsupplevelse för grabbarna.
De var fascinerade av rälsen
Häftigt!


Efter en hektisk förmiddag frågade vi pojkarna vad de helst ville göra. Alla var eniga: STRANDEN! Så vi styrde ditåt. Kanske skulle vi ta passat på att hoppa på tåget istället. Bilen fick nämligen soppatorsk. Inga problem när man har bilen full av energiska ungar. De puttade oss glatt till närmsta bensinmack. 
Sedan körde vi vidare till Lido Beach där de snabbt hoppade i och svalkade av sig.
Vågorna var roliga
Dan & Ivan
Ivan lekte vid strandkanten
Andrew lirade fotboll med ett par av killarna
Vi hittade Ambroses huvud i sanden
På kvällen visade det sig att en av Ugandas mest kända artister, Eddie Kenzo, skulle uppträda. Det kunde vi ju inte missa.  
De somnade gott i bilen på väg tillbaka till vårt hostel efter tre hektiska men fantastiskt roliga dagar i Kampala.

Sorterat under: Osorterat

Föregående « Helgen i Kampala – Lördag
Nästa Kenya Airways, please. »

Läsarkommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin