Första terminen avslutades idag och killarna har nu lov. Vid lunchtid kom de alla hem med sina ”report-cards”. Vissa hade gjort betydligt bättre ifrån sig än andra men jag är stolt över allihopa ändå. Den här första terminen har varit en testperiod, kan man säga. Vi kom till ett helt tomt hus, jag kände visserligen pojkarna men inte på långa vägar på samma sätt som jag känner dem idag, personalen kände inte pojkarna alls, de startade ny skola, de skulle förhålla sig till nya disciplineringsmetoder…det har varit mycket med andra ord. Jag ser det som en stor framgång att de faktiskt allihopa har gått en hel termin i skolan och fått sina betyg. Nu, när vi är någotsånär hemmastadda i huset och med varandra, kan vi blicka framåt. Vilket stöd behöver pojkarna i skolan? I vilka ämnen brister det? Hur ska vi göra för att förbättra deras resultat till nästa termin. Det är mitt nästa delmål. Att de ska utvecklas och förbättra sina resultat under nästa termin, om än bara lite.
Första åtgärden är att vi har skaffat privatlärare som ska komma och hjälpa dem ett par timmar om dagen under lovet. Jag trodde det skulle bli en jäkla fight att försöka övertyga dem till att plugga på lovet men de flesta verkade tycka det är helt ok. Får hoppas det ger resultat.
Annars ska lovet ägnas åt roliga saker tycker jag. Fotboll är givet. Kan inte gå en dag utan att de rör en boll. Men mer då? Det står still i huvudet på mig. Har ni, kära läsare, några tips på aktiviteter? Klart att ni har! Gärna utomhusaktiviteter med så lite rekvisita som möjligt.
Här är lite bilder från första lediga eftermiddagen. Vi har myst med grannens barn i trädgården, slappat och spelat fotboll på fotbollsplanen. Härlig dag har det varit!
Vet dock att för mycket slappande kommer leda till rastlöshet inom kort.
Så kom igen, shoot! Ge mig tips på roliga aktiviteter vi kan hitta på med grabbarna.
![]() |
Killarnas report cards |
![]() |
Grannens lilla dotter är min nya favorit. |
![]() |
Andrew lattjar med Irenes son |
![]() |
Grabbarna spelar fotboll i trädgården |
![]() |
Gwanga & Jag |
![]() |
Jag slumrade visst till en stund. Självklart var någon tvungen att föreviga ögonblicket. |
![]() |
Buddha |
![]() |
Ambrose |
![]() |
Alex & Gwanga är bästa kompisar |
![]() |
Vi slappar i trädgården |
![]() |
Buddha, Zandra och pojkarnas kompis Mark |
![]() |
Alex & Zandra beumdras den lilla sötnosen |
![]() |
Aje agerade barnvakt |
![]() |
Lilltjejen verkade gilla Ajes sällskap |
![]() |
Lappleken – "hand mot öra. huvud mot lår".
Stafett
1. stå på led och trä en tråd igenom allas kläder
2. spring med ägg på sked
3. ät ett kex och vissla
osv
Lagindelning via samarbete. Tillsammans ska de lösa det så den yngsta står längst fram och den äldsta längst bak, eller längdmässigt, sen delar man därifrån in dem i lag/grupper. 1, 2, 3.
Tillitsövning: alla står i mitten utan en som blir "puttad" runt av alla.
samarbetsövningar: som "hela havet stormar" fast istället för att en åker ut så ska de istället hjälpas åt så alla får plats. tillslut sitter alla i knäet på varann.
ställ upp en rad stolar längst en vägg så att alla har varsin. be dem sen ta sig över med stolarna utan att nudda golv. under tiden tar man även där bort några stolar.
Där är några exempel på vad man kan hitta på 🙂
Brännboll!!