Delia undrade hur vi marknadsför turneringen.
Svar: Många av lagen som deltar har varit med tidigare, andra har sett eller hört om evenemanget från andra. Några veckor innan vi drar igång brukar vi också be de lokala radiostationerna nämna att det snart är dags, hur man registrerar sig o.s.v.
För ett tag sedan var vi iväg på ett ärende en ganska bra bit utanför Kabale när vi såg ett gäng ungdomar träna fotboll. Vi borde bjuda in dem till turneringen, tänkte vi, och stannade för att prata med tränaren. Det hade vi inte behövt för det visade sig att det faktiskt var inför vår turnering de låg i hårdträning efter att ha hört om den på radio.
Väldigt många lyssnar på radio här, betydligt fler än som läser tidningar, tittar på TV eller brukar internet, åtminstone på landsbygden så det är uppenbarligen ett väldigt effektivt sätt att nå folk.
Delia säger
Effektivt med radion, smidigt! Kul att det får, o fått, sån spridning 🙂