• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Städrutiner

8 juli, 2015 av Emma 5 kommentarer

Igår kom vår hyresvärd på besök till Kabale för inspektion. Han
gör det någon gång om året – mest som en formsak. 
Numera.

Annat var det när vi flyttade in och han insåg att hans
fastighet skulle huseras av en drös med barn och ungdomar. Och ännu mer när han
fick reda på att det handlade om barn som levt på gatan med allt vad det
innebär.


Jösses, vad han var hispig. Livrädd att vi skulle
förstöra hans fina hus.

Med tiden har han lyckligtvis insett att det faktiskt inte
är några huliganer som bor där, eller åtminstone att det finns ansvarsfulla
vuxna som ser till att de håller någotsånär ordning och att det som råkar gå
sönder ersätts eller repareras.

Han är imponerad och tacksam både över det samt det
faktum att det alltid är städat och ordning och reda när han hälsar på.

Att påstå att det alltid är så ska jag dock inte göra. Det kan,
med ett tjugotal ”skitungar” i farten, bli en väldig oreda.

Men, tack vare samarbete mellan alla som bor och jobbar där,
är den sällan långvarig.


Såhär ser städrutinerna ut en vanlig skoldag:
Kl. 06-08: Dags att
stiga upp. Killarna tvättar sig, borstar tänder och käkar frukost. Innan de går
till skolan måste de bädda sina sängar och lägga smutsiga kläder i tvättkorgen.
Richman påminner de som glömmer (eller försöker mygla) och när de gett sig av
plockar han undan och ställer i ordning sådant sådant som missats medan Irene
diskar efter frukost.
Kl. 08 -17: Stida
börjar jobba och inleder alltid dagarna med att sopa och moppa alla utrymmen
varpå hon fortsätter med tvätt av kläder etc. Irene förbereder dagens
måltider och städar köket. Om något behövs repareras eller bytas ut ser jag, Alex eller Richman till att det blir gjort.
Kl. 17 – 19:
Grabbarna kommer hem från skolan. Det första de alla gör är att byta om och ge
sina skoluniformer till Stidia så att hon kan tvätta dem dagen därpå. Sedan
måste de ta en runda till baksidan av huset och ta ner sina torra kläder från
tvättlinan och ta dem till sina rum. Om det är nödvändigt ber vi dem också ta en runda på tomten för att plocka skräp. Innan Stidia slutar för dagen ser hon till
att alla har rena uniformer till nästa dag, sedan rengör hon i regel toaletten
ytterligare en gång.
Kl. 19-22: Middag
serveras när solen går ner vid sju-tiden, efter vilken en av pojkarna (de har ett rullande schema) ansvarar för
att ställa i ordning, torka bord, sopa och eventuellt moppa. Alla putsar sedan
sina skor inför skolan följande dag. Innan läggdags måste de duscha.
Kl. 22.00: Time to sleep. Då ska alla vara på sina rum (om det inte är
något särskilt som gör att de får vara uppe längre. Nio gånger av tio innebär
det en fotbollsmatch på TV.) Innan Richman lägger sig brukar han ta en sista runda och plocka undan/ställa i ordning. 

Städrutinerna på helger/lov är nästan de samma. Skillnaden är (eftersom det skitas ned betydligt mer när de är hemma) att det städas fler gånger per dag. När grabbarna är lediga ställs också högre krav på dem att hjälpa Stidia och Irene med städ, tvätt, matlagning och disk.

Huset
Vardags och matrummt.

Sorterat under: Osorterat

Föregående « Personalporträtt – Alex och Emma
Nästa Ny cykel »

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Katarina säger

    8 juli, 2015 kl. 14:39

    Är det alltid Richman som sover i huset eller turas ni om?

    Svara
    • Emma säger

      31 juli, 2015 kl. 11:22

      Det är nästan alltid Richman som sover i huset numera. När han är ledig hoppas Boaz, Andrew eller Alex in.

      Svara
  2. Delia säger

    8 juli, 2015 kl. 16:56

    Jättekul med sådana inlägg! Undrar hur många badrum ni har? Om alla ska hinna någorlnda i tid antar jag stt det finns flera toaletter o duschar 🙂

    Svara
    • Emma säger

      31 juli, 2015 kl. 11:27

      Killarna har ett badrum/toalett inomhus och en toalett utomhus. Enligt svensk standard låter det väldigt lite på så många barn, jag vet. Den ugandiska är dock annorlunda och med deras mått mätt har våra barn det riktigt bra. Många skolor exempelvis har flera hundra elever och endast ett par få utedass.

      Svara
  3. Anonym säger

    8 juli, 2015 kl. 22:09

    Jag är så imponerad

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin