Jag minns inte om jag nämnt det för er men Dan ”the mechanic” går nu sitt sjunde och sista år i grundskolan och spenderar det som internatelev efter skolans rekommendation. Att gå på internat och ha fullt fokus på sina studier under en så viktig period är väl inte fel tycker jag, men blir rädd när jag hör hur deras dagar ser ut. Hur de ser ut för de flesta internatelever i Uganda förresten.
Man skulle kunna tro att jag överdriver.
Eleverna studerar sex dagar i veckan. Sjuorna läser ibland också på söndagar. Dagen startas med ”morning prep” kl 5 på morgonen. Därefter serveras frukost innan den vanliga undervisningen tar vid och pågår från 7:30 – 17:30. Som om inte detta vore nog följer efter middagen ”evening prep”, den slutar cirka 22:00 och då stupar de i säng.
Nu när lovet tog vid och vi åkte för att hämta hem Dan, fick vi veta att det kommer att pågå undervisning även under uppehållet och att man rekommenderar eleverna att stanna kvar, eftersom man låg efter i kursplanen. Hur man lyckas ligga efter i kursplanen med schemalagd undervisning 10-12 timmar per dag är för mig en gåta. Vi pratade med Dan och sa till honom att han inte var tvungen att stanna och att han fick följa med oss hem om han ville. Han svarade att han gärna fått ledigt men att alla klasskompisar var kvar i skolan och att han inte ville hamna efter.
Fin inställning av honom men sorgligt samtidigt alltihopa. Skolan vill att eleverna ska prestera bra, givetvis, och tänker att ju fler timmar i skolbänken desto bättre resultat. Jag håller inte med men att berätta detta för skolan förändrar inget. Att komma som någon slags besserwisser och berätta för dem hur de bör driva sin verksamhet. Nej. Men om vi någonsin får chansen att starta en egen skola kan jag garantera att vi ska göra allt vi kan för att effektivisera lektionerna under dagen, stryka morgon- och kvällsundervisningen och se till att eleverna får tid för lek och vila och att de får sova ordentligt på nätterna.
Lämna ett svar