• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ETCP UgandaETCP Uganda logotyp

Insamlingsstiftelsen Emma & Therese Children's Project

  • Stöd oss
    • Bli månadsgivare
    • Ge en engångsgåva
  • Bloggen
  • Om oss
    • Bakgrund
    • Livet på gatan
    • Vårt arbete
    • Fotbollsturnering
    • Fakta Uganda
    • Kabale
    • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • EnglishEnglish

Lördag eftermiddag

19 januari, 2013 av Emma 2 kommentarer

Vi gick till grönsakslandet idag för att se hur det går för killarnas grödor och fann att de inte var redo för skörd ännu. Men tomhänta gick vi inte hem, långt ifrån. Bennys mamma, som vi fått låna landet av, överöste oss med godsaker. Potatis, bönor, majs, vattenmelon, spenat och ägg. Otroligt snällt av henne.
Min kollega Andrew har ledigt i helgen och har tagit med Dennis på fotboll i en stad en bit från Kabale, därför syns de inte på dagens bilder. Skönt för Andrew att få lite ledigt och kul att de två har blivit så bra kompisar. Igår var de också lediga men erbjöd sig att ta med killarna för att bada ändå, vilka killar! Dennis har lämnat sin kamera här så jag ska se om jag kan få upp lite bilder från deras badutflykt imorgon.

Alla hade redan gått till landet. Eftersläntarna Buddha och Isaac kom efter en stund.

Killarna fick plocka hur mycket majs de ville från Bennys mammas odling. Ian hade en hel bunt.
James letar efter bra kolvar.

Sen bjöd hon oss på vattenmelon. Mums. Första gången för Isaac, det ser ut om han gillade det.

I landet. Brian har odlat blomkål tillsammans med Stuart och höll på att rensa ogräs.
Även morötter hade de sått. Om en månad är de redo för skörd hörde jag.

Stuart bäddade in blomkålsplantorna i torkat gräs för att hålla fukten i marken bättre nu när det är torrperiod.

Ogräsrensning.

Plötsligt hojtade Bennys mamma igen och frågade om killarna ville ha med sig sötpotatis hem. Eh, JAA! I så fall får ni gräva upp dem själva. Sagt och gjort. Buddha och Tugume var inte sena att börja arbeta.

Och de fick ihop en ganska rejäl bunt.

Aje och Ivan plockade nypotatis till mig. Gullungar.

En liten paus i skuggan.
Spenat fick vi också med oss. Det fanns ingen hejd på generositeten idag.

Isaac fick också majs.

Här är hon, Bennys mamma. Fantastiskt snäll kvinna. Hon till och med packade potatisen i en fin kasse…
….och bönor i en säck och vi vände hemåt väldigt nöjda och glada.

Sorterat under: Osorterat

Föregående « Lifebridge boys
Nästa Bad med Dennis »

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Elin Hagberg säger

    20 januari, 2013 kl. 00:06

    Vad underbart med färska fina grönsaker! Vad avundsjuk jag blir nu när man sitter med snö upp till örsnibbarna. Jag hoppas ni njuter av dem ordentligt för mig också.

    Svara
  2. Tessie säger

    20 januari, 2013 kl. 09:07

    Bennys mamma är fantastisk! Sånna människor ska man krama ofta 🙂 Ha en fin dag!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Primärt sidofält

Bloggarkivet

Footer

ETCP Uganda logotyp
  • Personuppgiftspolicy

© Copyright 2026 ETCP Uganda · Skapad av Christofer Herlin