Vi gick till grönsakslandet idag för att se hur det går för killarnas grödor och fann att de inte var redo för skörd ännu. Men tomhänta gick vi inte hem, långt ifrån. Bennys mamma, som vi fått låna landet av, överöste oss med godsaker. Potatis, bönor, majs, vattenmelon, spenat och ägg. Otroligt snällt av henne.
Min kollega Andrew har ledigt i helgen och har tagit med Dennis på fotboll i en stad en bit från Kabale, därför syns de inte på dagens bilder. Skönt för Andrew att få lite ledigt och kul att de två har blivit så bra kompisar. Igår var de också lediga men erbjöd sig att ta med killarna för att bada ändå, vilka killar! Dennis har lämnat sin kamera här så jag ska se om jag kan få upp lite bilder från deras badutflykt imorgon.
![]() |
| Alla hade redan gått till landet. Eftersläntarna Buddha och Isaac kom efter en stund. |
![]() |
| Killarna fick plocka hur mycket majs de ville från Bennys mammas odling. Ian hade en hel bunt. |
![]() |
| James letar efter bra kolvar. |
![]() |
| Sen bjöd hon oss på vattenmelon. Mums. Första gången för Isaac, det ser ut om han gillade det. |
![]() |
| I landet. Brian har odlat blomkål tillsammans med Stuart och höll på att rensa ogräs. |
![]() |
| Även morötter hade de sått. Om en månad är de redo för skörd hörde jag. |
![]() |
| Stuart bäddade in blomkålsplantorna i torkat gräs för att hålla fukten i marken bättre nu när det är torrperiod. |
![]() |
| Ogräsrensning. |
![]() |
| Och de fick ihop en ganska rejäl bunt. |
![]() |
| Aje och Ivan plockade nypotatis till mig. Gullungar. |
![]() |
| En liten paus i skuggan. |
![]() |
| Spenat fick vi också med oss. Det fanns ingen hejd på generositeten idag. |
![]() |
| Isaac fick också majs. |
![]() |
| Här är hon, Bennys mamma. Fantastiskt snäll kvinna. Hon till och med packade potatisen i en fin kasse… |
![]() |
| ….och bönor i en säck och vi vände hemåt väldigt nöjda och glada. |


















Vad underbart med färska fina grönsaker! Vad avundsjuk jag blir nu när man sitter med snö upp till örsnibbarna. Jag hoppas ni njuter av dem ordentligt för mig också.
Bennys mamma är fantastisk! Sånna människor ska man krama ofta 🙂 Ha en fin dag!