Idag googlade jag ”tonårsuppfostran”. Hur sjukt?
Faktum är att dessa grabbar driver oss till vansinne emellanåt. Trotsar och testar gränser. Är tonåringar helt enkelt. Största problemet vi möter, som jag nämnt tidigare, är att vissa skolkar från skolan. Vi vet i tusan hur vi ska få bukt med det.
Google föreslog bl.a.:
– Hota och muta – det är det tonårsuppfostran går ut på.
– Inför aga till tonårsuppfostran!
Tror vi håller oss till alternativ nummer ett.
Har ni, kloka läsare, några tips och idéer? Eller andra frågor för den delen? Har sett ett par frågor i kommentarsfälten som jag ska ta mig tid och svara på snart. Ställ gärna fler så svarar jag på alla i ett svep.
beqqa89 säger
Jag tror inte på mutor eller bestraffning, däremot någon form av belöning. Vet inte vilket som hade passat bäst till era grabbar, individuellt eller kollektivt, men kanske att de peppar varandra att gå till skolan om de vet att det i slutet av veckan blir belöning om alla sköter sig.
Kollektiv belöning, kan man ens säga så eller funkar det bara när det gäller bestraffning? 😛
Oavsett kanske det är något att testa. Och att man en gång redan i början av veckan har ett "ungdomsmöte" eller något där de kan bestämma/lägga förslag på vad de helst skulle vilja att belöningen bestod av, så att de själva känner sig delaktiga. Det behöver inte vara något varken stort eller dyrt, då håller det inte i längden. Men något. En biltur till något intressant eller roligt ställe, att man köper något, hittar på något kul tillsammans. (Vet inte alls hur det är i Uganda och har därför svårt att komma på något specifikt).
Med vidare eftertanke är det kanske bättre om man kör månadsvis med tanke på budgeten. Jag vet inte. Men, det var ett förslag i alla fall.
Hoppas också på svar på mejlet jag skickade för cirka en vecka sedan 🙂
Mvh
Rebecca Söderström
Anneli H säger
Har tre barn, två pojkar en flicka, 18,25, 27 så jag har gått igenom tonårstiden tre gånger och det kräver tålamod och än mer när det gäller ett "gäng" grabbar som i er situation.
Mitt råd är att visa att man har förtroende för dem, förklara, vilket jag förstår att ni självklart gjort, men än en gång att det är deras liv det gäller och att det är de ensamma som är ansvariga för sitt liv och som ska ta beslut som påverkar deras framtid. Visa vilka förutsättningar som finns i Uganda om man presterar bra i skolan. Ge belöningar när man presterar det behöver inte vara full poäng på prov utan det gäller att man gjort sitt bästa utifrån sin förmåga. Återigen påtala vikten av att det är endast för deras egen skull och visa förtroende, ge dem större ansvarsfrihet allteftersom de gör framgångar och visa besvikelse när de inte håller sitt förtroende. Påtala att de är på väg att bli vuxna låt dem funderar över hur de vill att sitt vuxna liv ska se ut.
Det här är säkert precis vad ni gör och försöker med hela tiden men man kan behöva peppning och lite hejarop för att orka ta nya tag. Ni gör ett helt otroligt fantastisk jobb som faktiskt ger dessa pojkar chansen till ett liv. Styrkekramar till ER!!
MVH
Anneli H
(har länkat till er sida från min blogg – mittilivets.blogg.se)
E. säger
Jag tror att det är oerhört viktigt att barn/ungdomar känner/har en förståelse för VARFÖR de ska gå i skolan. Det räcker inte med ett 'DÄRFÖR' utan det är något som man behöver samtala om… Varför går vi i skolan? Var lär vi oss i skolan? Hur är det meningsfullt för mig?
Att prata om framtiden är viktigt, samtidigt så måste det bli klart varför kunskap behövs JUST NU…för visst kan vi motiveras av framtidsmål men HÄR & NU är det som styr de allra flesta av oss.
Kolla in KASAM (Känsla av sammanhang) och Salutogenesis… DET är grejjer det! 🙂 Jag hade hört talas om det i stress-relaterade sammanhang men när en lärare på högskolan satte ihop det med undervisning/utbildning hojtade mitt blivande-lärar-hjärta YES!! Lite hjärngympa är det allt men jag tror stenhårt på att om man kan till den där känslan av meningsfullhet för det man står inför så har man kommit långt. 🙂
Píckelniga säger
Först… välj dina strider.
Jag tror på att visa besvikelse, förståelse och hur det kan/kommer gå med sämre kunskaper.
Inte mutor och bestraffning !!